Gratis brood voor iedereen

Stel je eens voor, je gaat naar bakker Cor op de hoek en je bestelt drie krentenbollen, een halfje bruin, een halfje wit en, waarom ook niet –het is vrijdag- een ragoutbroodje.

Door Juul Martin

De lieftallige Tanja achter de balie pakt je bestelling met liefde in en na een bijna te verleidelijk ‘anders nog iets?’ laat ze de kassa rinkelen. ‘Dat is dan 4,15 euro alstublieft.’

Je geeft Tanja na het overhandigen van je bestelling het geld en dat steekt ze lekker in haar eigen zak. Aan het eind van de dag gaat ze met volle zakken naar huis. Bakker Cor die zich in het holst van de nacht het zweet op de rug werkte krijgt helemaal niets.

Dat kan toch niet!

Verantwoordelijkheid

Cor gaat verhaal halen bij zijn lieftallige verkoopster. Zij wil het geld niet afstaan, want zij zorgt ervoor dat de broodjes bij de klanten komen. Een heule verantwoordelijkheid. Na een indringend gesprek komt Cor op het lumineuze idee om de broodjes te bedrukken met logo’s van bedrijven die er voor betalen.

Diezelfde dag nog maken ze het mogelijk om een broodje Shell te kunnen bestellen, een Praxis-vloerbrood en een halfzacht mediterrane meergranen AlbertHeijntje met zongedroogde tomaten en pijnboompitten. En natuurlijk de overheerlijke Miele kruimeldiefvlaai . Als klant hoef je niet eens te betalen voor je brood, ook al zou je willen. De bedrijven betalen maar al te graag.

Wat een vreemde wereld zou dat zijn.

Contentbakkers

Het gekke is, dat het al aan de hand is. Neem bijvoorbeeld deze website. Een hele redactie van contentbakkers werkt zich uit de naad om ‘broodjes’ voor je te bakken die jij als lezer nu zomaar gratis aan het consumeren bent.

Zelfs als je zou willen betalen dan kun je de mensen van deze website niet eens betalen. Je krijgt er wel allerlei logo’s bij kado, waar je misschien niet op zit te wachten.

Nee, betalen moet je aan je provider die ervoor zorgt dat de content bij jou komt. De providers zijn de Tanja’s van de internetwereld en houden lekker alles zelf.

Het zou toch mooi zijn als je er voor kon kiezen om je favoriete contentbakkers te betalen. Dat jij ze zelf waardeert om wat ze doen en ze zelf iets terug geeft. Bijvoorbeeld per artikel dat je leuk vond een donatie naar keuze aan de auteur.

Of vind je het wel best zo en neem je reclame op de koop toe? In dat geval: geniet van je Miele kruimeldiefvlaai en eet smakelijk!

Juul Martin pakt maatschappelijke vraagstukken aan door mensen, ideeën en spullen die er toch al zijn te verbinden. Hij geeft lezingen en begeleidt co-creatieprocessen. Reageren kan via twitter @juulmartin

Tip de redactie