ROTTERDAM - Crisis of niet, Nederlanders blijven goede doelen steunen. Ze geven dan vooral geld uit aan organisaties die zich richten op gezondheid en welzijn.

Dat stelt onderzoeksbureau PanelWizard na een representatief onderzoek onder bijna 1000 mensen.

Ruim 85 procent van de ondervraagden steunt goede doelen. Bij ruim 56 procent valt de keus op een organisatie die zich bezighoudt met gezondheid en welzijn. ''Meer dan 80 procent doet dat om iemand te helpen die het minder goed heeft, bijna de helft omdat men zich betrokken voelt bij een bepaald doel'', constateren de onderzoekers.

Betrokkenheid

Die betrokkenheid komt dan bijvoorbeeld omdat iemand uit de omgeving ziek is. Meer dan 10 procent steunt een organisatie omdat ze er zelf wat voor terugkrijgt, zoals een prijs via een loterij.

Het onderzoek is uitgevoerd onder mensen in de leeftijd van 18 en 60 jaar die in een vast panel zitten van het onderzoeksbureau. De peiling werd gedaan in opdracht van de VriendenLoterij.