DEN HAAG - De economische schade als gevolg van wachttijden in files op de Nederlandse wegen kwam vorig jaar uit tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro, grofweg een vijfde minder vergeleken met 2010.

Dat blijkt donderdag uit berekeningen van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.

In 2010 bedroegen de filekosten nog tussen de 950 miljoen en 1,25 miljard euro. Volgens de brancheorganisaties is de schade op een groot aantal trajecten verminderd dankzij de aanleg van extra rijstroken, maar bewijzen de cijfers ook dat er nog veel moet gebeuren.

''TLN en EVO doen daarom een oproep aan de onderhandelaars van VVD en PvdA om het investeringbeleid in infrastructuur van de afgelopen jaren voort te zetten.''

De organisaties willen dat de duurste files het eerste worden aangepakt. TLN en EVO noemen onder meer de knelpunten A13-A16 bij Rotterdam, de A15 (Papendrecht-Gorinchem) en knooppunt Hoevelaken A28-A1.

''De organisaties betreuren het dat er voor sommige dure knelpunten nog geen plannen bestaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht.''