De Eend komt terug
De grote kracht van de Eend – of Geit, zoals de 2CV bij onze zuiderburen heet – zat ‘m in z’n eenvoud. Met z’n simpele constructie en minimum aan luxe was de Eend het schoolvoorbeeld van ‘basic transportation’. Ruim 40 jaar was-ie in productie, totdat in 1990 het doek definitief viel en de AX het meest betaalbare model van Citroën werd.
Volgens de website Leftlane komt Citroën volgend jaar met een nieuwe Eend. Die zou in september debuteren op de beurs van Frankfurt en aan het einde van 2013 in Madrid in productie gaan.
Het is niet de bedoeling dat de nieuwe Eend qua design een moderne interpretatie van de oude wordt maar dat het een ‘gewone’ vijfdeurs hatchback wordt die tegen een aantrekkelijke prijs aan de onderkant van het gamma wordt toegevoegd. Die lage prijs moet worden gerealiseerd door efficiënt gebruik te maken van de aanwezige PSA-onderdelen en de auto met zo min mogelijk (overbodige) luxe uit te rusten. Wat dat betreft sluit de nieuwe Eend goed aan bij de filosofie van het origineel.
Platform C3
Als basis voor de 2CV dient het platform van de C3. Volgens Leftlane, dat z’n informatie van de Citroën-directie heeft, wordt de Eend ondanks z’n beoogde lage prijs bewust niet in markt gezet als ‘budgetauto’, om het imago van Citroën niet te schaden. Volgens de geruchten zou de nieuwe Eend volgend jaar voor het eerst te zien zijn op de autobeurs van Frankfurt in september, wat een marktintroductie begin 2014 zou betekenen.
Op de foto's staat de Evoque concept car uit 2005. Of we de styling van de nieuwe Eend in deze hoek moeten zoeken, wagen we te betwijfelen aangezien Citroën te kennen heeft gegeven niet voor retrodesign te gaan.