Fab.com verovert de wereld met design

AMSTERDAM – Fab.com, een webwinkel voor design, groeit hard. In 2012 zette het Amerikaanse bedrijf voet op Europese bodem. Inmiddels is 30 procent van de omzet afkomstig uit Europa, waarbij Nederland het vierde land is qua grootte.

Het Amerikaanse bedrijf startte in 2011 en heeft momenteel 7,5 miljoen gebruikers. Aanvankelijk bediende Fab.com alleen de Amerikaanse en Canadese markt, maar dankzij twee overnames in Europa is de website sinds mei 2012 ook actief op de Europese markt.

“Sinds juli zien we een groei van 50 procent”, vertelt Maria Molland, de Europese directeur bij Fab.com tegenover NUzakelijk. “Volgend jaar zal de Europese omzet net zo groot zijn als de huidige Amerikaanse omzet.”

Volgens CEO Jason Goldberg komt de globale omzet in 2012 naar verwachting uit op 150 miljoen dollar.

Nederland

Nederland is een van de zeven Europese landen die het bedrijf als belangrijk beschouwt. Qua omzet is Nederland het vierde Europese land. Molland verwacht dat het deels te maken heeft met de mate waarin Nederlanders Engels spreken. De website is momenteel Engelstalig, maar Molland sluit niet uit dat er ooit een Nederlandstalige versie komt.

Molland geeft toe dat het bedrijf internationale ambities heeft, maar wil in eerste instantie geen landen noemen. “We willen het eerst goed doen op de markten die we nu bedienen in plaats van zo snel mogelijk uit te breiden. Maar Japan, Brazilië en Turkije zijn landen die hoog op ons lijstje staan.”

Fab.com

Fab.com is voortgekomen uit Fabulis.com, een sociaal netwerk voor homoseksuelen. De twee oprichters wilden met hun website de wereld veroveren, maar het sociale netwerk groeide niet hard genoeg.

In 2011 werd Fab.com gelanceerd als een besloten communty; sinds vorige week is de vooraf verplichte registratie vervallen. “We willen dat design voor iedereen bereikbaar is”, aldus Molland. Bovendien kunnen leden nu ook via sociale netwerken hun favoriete design delen.

Zowel sociaal als mobiel neemt een steeds groter deel van de omzet in. “In Amerika is 30 procent van de omzet afkomstig van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.” Des te meer reden om binnenkort de Fab App ook in Europa op de markt te brengen.

Fab.com heeft al diverse investeringsrondes achter de rug; tijdens de laatste ronde in juli 2012 werd 105 miljoen dollar opgehaald. Onder meer Andreessen Horowitz, Ashton Kutcher en Madonna’s manager Guy Oseary hebben geld in het bedrijf gestopt.

Tip de redactie