'Consument went snel aan hogere btw'

AMSTERDAM - Na een kortdurende schrikreactie door de verhoging van het btw-tarief zullen consumenten snel terugkeren naar hun oude bestedingspatroon. 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport over de gevolgen van de verhoging voor de retailsector.

De bank vindt dat winkeliers ''zich terdege moeten afvragen of zij de verhoging wel voor eigen rekening moeten nemen''. Het btw-tarief werd per 1 oktober verhoogd van 19 tot 21 procent.

Volgens berekeningen van ABN Amro heeft de verhoging van het tarief tot gevolg dat een gemiddeld huishouden 18 euro per maand duurder uit is.

Geconfronteerd met dat bedrag zegt 60 procent van de consumenten hun uitgavenpatroon niet wezenlijk aan te zullen passen, zo blijkt uit onderzoek.

Ook in andere Europese landen waar de btw recent werd verhoogd bleek dat de prijsstijgingen te gering waren om consumenten hun koopgedrag te laten veranderen.

Eigen rekening

ABN Amro vindt dan ook dat winkeliers, die door de crisis hun reserves toch al hebben zien slinken, de prijsverhogingen niet klakkeloos voor eigen rekening moeten nemen.

Volgens de bank is de consument al ''mentaal op de prijsverhogingen ingesteld'' en zal de eerste paniekreactie wel plaatsvinden, maar zal die niet heftiger zijn als de verhoging wordt doorberekend. ''Normalisatie van het bestedingspatroon zal snel optreden'', stelt de bank zijn retailklanten gerust.

Tip de redactie