AMSTERDAM - De komende jaren verdwijnen er veel dagbladen en tijdschriften. De markt is verzadigd. Er zijn te weinig lezers voor zoveel titels.

Bovendien eist de razendsnelle digitalisering haar tol. Dat staat in een rapport van adviesbureau Price waterhouse Coopers (PwC).

Veel uitgeverijen zijn bezig een digitale slag te maken bij kranten en tijdschriften, maar dat remt de omzetdaling slechts. Er is nog nauwelijks sprake van groei. Wel gaat de groei van online adverteren de komende jaren onstuimig door, staat in het rapport.

"Nederland heeft een zeer hoge titeldichtheid op een relatief kleine lezerspopulatie. De razendsnelle digitalisering maakt de situatie op de markt voor dagbladen en tijdschriften onhoudbaar'', stelt Ennel van Eeden van PwC.

Nederlandse entertainment- en mediaomzet

De verwachting is dat in 2016 de digitale uitgaven een derde van de Nederlandse entertainment- en mediaomzet uitmaken. In 2011 was dat nog een kwart.

De Nederlandse omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven groeide vorig jaar met 17,4 procent naar 3,9 miljard euro. De niet-digitale uitgaven groeiden met slechts 0,7 procent. PwC voorziet dat de groei van online en digitaal de komende 5 jaar gemiddeld met 8 procent groeit tot 5,8 miljard euro.