AMSTERDAM - Coca-Cola blijft het meest waardevolle merk in de wereld. Dit blijkt uit onderzoek van Interbrand Best Global Brands.

De top vijf van de ranglijst, bestaande uit 100 merken, wordt gedomineerd door technologiemerken. Apple heeft zich voor het eerst in de top drie genesteld en staat nu tweede. Dit heeft het bedrijf vooral te danken aan zijn prestaties in de gevestigde markten als wel de opkomende markten.

IBM staat derde in de lijst. Google (4), dat zijn merkwaarde het afgelopen jaar met 26 procent zag stijgen, ging dit jaar voor het eerst zijn grote concurrent Microsoft (5) voorbij.

De ranglijst wordt door Interbrand ieder jaar op basis van drie elementen van de merkwaarde samengesteld. Ten eerste wordt gekeken naar de financiële prestaties van de producten of diensten van een merk. Ten tweede kijkt men naar de rol van het merk in de keuze van de doelgroep en tenslotte de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie.

Nederlandse merken

De Nederlandse merken hebben het afgelopen jaar stabiel gepresteerd in de ranglijst van Interbrand. Philips blijft op positie 41 staan en kende een groei van 5 procent. Ondanks een groei van respectievelijk 7 procent en 3 procent daalden Shell (75) en Heineken (92) in de ranglijst.

Nieuwkomers en stijgers

Ondanks de tegenvallende beursgang van Facebook (69) zorgde de enorme groei van naamsbekendheid ervoor dat het sociale netwerk zich in de top 100 wist te nestelen. Andere nieuwkomers in de top 100 zijn Pampers, Prada, Kia, Ralph Lauren en Mastercard. De grootste stijgers dit jaar waren Apple, Amazon, Samsung, Nissan en Oracle.