AMSTERDAM – Facebook gaat e-commerce serieus aanpakken. Het sociale netwerk heeft Facebook Gifts gelanceerd, waarmee gebruikers cadeaus kunnen kopen voor vrienden.

Dat maakte het bedrijf dit weekend bekend.

De dienst wordt eerst geleidelijk uitgerold in de Verenigde Staten. Facebook Gifts wordt geïntegreerd in de verjaardagnotificaties en op het profiel van gebruikers, waardoor mensen met één druk op de knop toegang hebben tot het aanbod.

Degene die het cadeau kiest, betaalt vooraf, waarna de ontvanger een notificatie krijgt en zijn adresgegevens doorgeeft voor de bezorging.

Karma

Mede door de overname van startup Karma in mei dit jaar kan Facebook nu fysieke cadeaus aanbieden. In 2007 probeerde het beursgenoteerde bedrijf al een sociale cadeaudienst uit, maar daar konden alleen digitale presentjes zoals cadeaubonnen mee gegeven worden.

Facebook legde meer dan 80 miljoen dollar neer voor Karma.

Webwinkels

Het sociale netwerk kampt sinds de beursgang met een dalende koers. Facebook zou niet in staat zijn veel geld te kunnen verdienen via zijn mobiele applicatie. Met Gifts wil het bedrijf alnog een extra centje verdienen.

De lancering van de dienst is een logische stap voor Facebook, gezien de matige prestaties van webwinkels op Facebook en de opkomst van 'social gifting apps'. Apps als Wrapp, DropGifts en Give.it boden al eerder cadeaus aan, voornamelijk via Facebook.