www.slimmerondernemenin1minuut.nl is een inspiratiesite voor digibete ondernemers. Op het eerste oog een sympathiek onafhankelijk kennisplatform. De site blijkt echter gesponsord door internetbedrijven en is daarmee ordinaire sluikreclame.

Door Robert Mekking

Afgelopen week kwam er regelmatig een spotje op de radio voorbij over de voordelen van internet voor ondernemers. Ingesproken door Ben Woldring.

Het ging over het gebruik van Internet en belooft in handige spotjes van één minuut helder te maken wat deze ondernemers allemaal voor kansen missen. Ik ben naar de site gesurft en het was me inderdaad na één minuut duidelijk. De resultaten zijn verontrustend. Ga je even zitten?

Wat? Geen bijscholing?

Er blijken dus nogal wat kleine ondernemers te zijn die niets of nauwelijks wat met internet doen! Uit een onderzoek onder vijfhonderd ondervraagden blijkt ook nog eens dat een groot deel van de ondervraagde ondernemers vinden dat cursussen, trainingen en opleidingen alleen maar tijd en geld kosten, die niet terug te verdienen zijn.

Volgens bijna zeventig procent van de ondernemers is het dan ook onnodig om aan bijscholing te doen. Na het lezen van deze sombere conclusies voelde ik me bleek wegtrekken. Dit kon toch niet waar zijn?

Digivaardig & Digiveilig?

Digivaardig & Digiveilig, een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties om de ‘digitale vaardigheid’ te vergroten bleek eveneens geschokt.

Zij noemden de uitkomsten ‘zonde en riskant’ en brengen in dat “ICT, internet en sociale media kansen bieden aan kleine ondernemers voor extra omzet en winst.” Ho. Wacht even. Digivaardig & Digiveilig? Die club ken ik niet. Is dat wel een onafhankelijk initiatief?

Niet kosjer

Ik heb toch maar iets meer dan één minuut besteedt aan dit initiatief. Als kleine ondernemer voelde ik me namelijk aangesproken. Voor ik echter ongebreideld cursussen en speciale Internet ondernemerspakketten aan begon te schaffen, wilde ik natuurlijk wel zeker weten of het kosjer is.

Een paar keer doorklikken en de ‘partners’ van dit initiatief verschenen. Ah. Onder meer Ziggo, IBM, UPC en KPN. Allemaal partijen die, hoe zal ik het uitdrukken, er belang bij hebben al deze digi-ellende aan de kaak te stellen.

Reclameboodschap

Voor mij houdt het dan meteen op. Wat op het eerste gezicht een sympathiek en onafhankelijk initiatief lijkt, blijkt in werkelijkheid een ordinaire reclameboodschap te zijn van een lobbyclub voor internetbedrijven.

Verpakt als kenniscadeautje aan kleine ondernemers. Op zich is er niks mis met reclame, maar doe het dan open en bloot. Laat maar, ik sla even over.

Robert Mekking snap internet net goed genoeg om sluikreclame te herkennen. Hij is medeoprichter van MvR & Partners en schrijft deze column op eigen titel. Reageren? www.twitter.com/robertmekking.