Deze week had ik wat moeite om een onderwerp te verzinnen. Het is de laatste keer dat ik dit ondernemersblog schrijf, dus dan moet je natuurlijk wel met een knallende afsluiter komen.

Door Emma Blanchard 

Des te meer ik me op een knallend onderwerp ging focussen, des te minder onderwerpen er natuurlijk bij me te binnen schoten. Het enige waar ik steeds aan zat te denken is dat het begin van mijn blogs samenhing met het begin van mijn ondernemerschap.

Dat is nu twee jaar geleden en in twee jaar heb ik heel veel plezier gehad, maar ook af en toe heel diep in de put gezeten.

Het absolute dieptepunt was mijn eerste klacht, die helaas anoniem geplaatst was op het internet. Het enige wat ik daaraan nog kon doen was een tegen reactie schrijven en dat heb ik uiteraard ook gedaan. Maar die ene online klacht achtervolgt me nog steeds als een gek. Als je zoekt op de naam van mijn reisorganisatie dan is dit de tweede(!) hit.

Echt last heb ik er niet van, mensen boeken immers nog altijd gewoon hun, maar het voelt nog steeds als een smet op de naam van mijn bedrijf en een beetje als een persoonlijk falen.

Intussen heb ik wel geleerd dat het onmogelijk is om het iedereen naar zijn zin te maken, maar ik blijf daar wel mijn uiterste best voor doen. Als het dan een keer niet lukt, dan vind ik dat erg spijtig.

Hoogtepunten

Hoogtepunten zijn er volop geweest. Eén van de mooiste momenten echter was het live gaan van onze restaurantwebsite. We hadden hier ruim een jaar naartoe gewerkt en dan is het fantastisch om te zien dat alles wat je gemaakt hebt het ook echt doet.

Ik vind nog altijd dat ik de leukste baan heb. Maar net als elke baan is ook mijn baan niet altijd even leuk, zeker in het geval van een dieptepunt. Alle mooie momenten, waar er gelukkig een stuk meer van zijn, maken het ondernemen meer dan de moeite waard en ik raad dan ook iedereen aan om gewoon de stap te zetten.

Bedankt voor het lezen van mijn blogs!

Emma Blanchard is oprichter en medeaandeelhouder van Crusj, een bedrijf dat reizen voor singles organiseert, en Happzy, de zoekmachine voor restaurants in 165 Europese steden.