AMSTERDAM – Kleine ondernemingen benutten vaak nauwelijks de mogelijkheden van internet. De website slimmerondernemenin1minuut.nl moet hier verandering in brengen.

Zaterdag wordt de site gelanceerd door Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland.

Vragen als ‘Hoe haal ik winst uit Twitter?’ en ‘Wat betekent de cloud voor mij’ worden op de website beantwoord. Na de - gratis - aanmelding krijgen ondernemers 18 keer een aflevering in de mailbox met daarin een concreet succesvoorbeeld, waarin de inzet van internet tot een hogere winst leidde.

Vooral kleine ondernemers besteden weinig aandacht aan internet en ICT, zo blijkt uit onderzoek onder 500 ondernemers van EIM in opdracht van Digivaardig & Digiveilig, een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties om de ‘digitale vaardigheid’ te vergroten.

Zo vindt een groot deel van de Nederlandse ondernemers dat cursussen, trainingen en opleidingen alleen maar tijd en geld kosten, die niet terug te verdienen zijn. Volgens 68 procent van de ondernemers is het onnodig om aan bijscholing te doen.

Digivaardig & Digiveilig noemt de uitkomsten ‘zonde en riskant’. “ICT, internet en sociale media bieden kleine ondernemers innovatieve kansen voor extra omzet en winst.”