AMSTERDAM – Ondanks de koopkrachtdaling van de afgelopen jaren stijgt de betalingsbereidheid voor fair trade producten.

Dit meldt ING op basis van een onderzoek waarin een week lang gemiddeld 62.000 respondenten per dag werd gevraagd naar de waarde die wordt gehecht aan fair trade producten.

De helft van de consumenten is bereid om meer te betalen voor fair trade producten. Consumenten vinden het ook niet erg om meer te betalen voor biologische en lokaal geproduceerde producten.

Vier op de tien ondervraagden leggen meer geld neer voor lokaal gemaakte producten. Consumenten geven aan dat ze graag lokale producten kopen om de plaatselijke economie te steunen.

Meer animo

Twee jaar geleden waren er minder consumenten die extra geld over hadden voor producten afkomstig van eerlijke handel. De animo om extra te betalen voor fair trade producten is gestegen van 44 procent naar 49 procent.

Dat is opvallend, want in de afgelopen jaren is de gemiddelde koopkracht gedaald. Ondanks dat mensen in de laatste jaren minder zijn gaan uitgeven, lijkt er niet bespaard te worden op fair trade producten.