AMSTERDAM - Via het crowdfundingplatform van ABN Amro, Seeds.nl, zijn uiteindelijk drie van de vijf projecten gefinancierd. GreenGraffiti, Yuno Foods en Greenjoy bereikten 100 procent van hun streefbedrag.

ABN Amro is hiermee, naar eigen zeggen, de eerste bank ter wereld die succesvol crowdfunding is ingestapt. Sinds eind mei hield de bank een proef van vier maanden, waarbij er door geldschieters vanaf 50 euro (maximaal 5.000 euro) geïnvesteerd kon worden in vijf beginnende ondernemingen.

Al na twee maanden werd startup GreenGraffiti met 30.000 euro voor 100 procent gefinancierd. GreenGraffiti maakt met behulp van kalk of sneeuw duurzame reclame. Hiermee compenseert het bedrijf zijn water- en energiegebruik.

De andere twee succesvol gefinancierde bedrijven zijn Yuno en Greenjoy. Yuno heeft voor kinderen gezond snoep gemaakt en werd voor 35.000 euro gefinancierd. Greenjoy, gefinancierd met 20.000 euro, verhuurt fluistersloepen en kan nu dankzij de hulp van 116 investeerders een nieuwe locatie openen voor zijn duurzame verhuurnetwerk.

On the Ground Reporter en We Beat The Mountain haalden hun streefbedrag echter niet. We Beat The Mountain is op dit moment echter wel in gesprek met een software ontwikkelingsbedrijf dat gaat helpen bij de technische realisatie van het gewenste afvalplatform.

Toekomst

Arthur van de Graaf, manager van Seeds, laat weten trots op het behaalde resultaat te zijn. "En we hebben met deze proef praktijkervaring op kunnen doen hoe crowdfunding op verschillende manieren waarde kan toevoegen. De komende periode gaan we evalueren en kijken op welke wijze Seeds een vervolg krijgt.”