AMSTERDAM - De 130 webwinkels in Nederland met de meeste omzet hebben in 2011 ruim 7 miljard euro gedraaid. Dat is een stijging van 15 procent in vergelijking met de 6 miljard euro omzet in 2010.

De 30.000 kleine webwinkels zijn goed voor 2 miljard euro. Dat blijkt uit de Twinkle100.

De dertig grootste online reiswinkels hebben in 2011 een omzet gerealiseerd van 3,2 miljard euro; bijna evenveel als de honderd grootste retailsites (3,8 miljard euro).

RFS Holland Holding, bekend van onder andere Wehkamp en Fonq, draait met 469 miljoen euro de meeste online omzet onder de retailers. Bol.com volgt met 358 miljoen euro en op nummer drie staat de nieuwe eigenaar Ahold (Albert.nl) met 200 miljoen euro.

KPN (130 miljoen), BAS Group (110 miljoen), Coolblue (108 miljoen), H&M (108 miljoen), Hema (106 miljoen), Amsterdamgold (94 miljoen) en Thuisbezorgd.nl (82 miljoen) maken de top tien compleet.

Reiswebwinkels

KLM voert de top tien online reiswinkels aan met een omzet van 411 miljoen euro. Studio Group, met onder andere de merken Sunweb en Jiba, staat op de tweede positie met 325 miljoen euro. Transavia (250 miljoen euro) staat op nummer drie.

TUI (243 miljoen), Thomas Cook (238 miljoen), Travix (204 miljoen), Oad (186 miljoen), Landal Greenparks (137 miljoen), Roompot Vakanties (120 miljoen) en Vakantieveilingen.nl (110 miljoen) zijn de resterende partijen uit de top tien.