Ik zit al vele jaren in het bedrijfsleven en blijkbaar ontgaat me nog steeds de angst die sommige ondernemers hebben om, als je zaken aan het doen bent, onderling open over winstmarges te zijn.

Door Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger

Is het dan niet vanzelfsprekend dat als je samen zorgt dat een product bij de consument terecht komt, je er ook beide aan moet verdienen?

Deze vraag heb ik me recentelijk weer gesteld toen ik met mijn zakenpartner in overleg was over een samenwerking met een nieuwe groothandel. Prima producten en een goede levertijd, maar op het moment dat we over de marges gaan praten, stopt de man zijn weelderige woordenschat en mijn intuïtieve alarmbellen gaan rinkelen.

Het gaat in tegen onze eigen werkwijze. Wij zijn altijd open en eerlijk, want als we iets verkopen en de consument vraagt of we eraan verdienen geven wij vanzelfsprekend antwoord.

Misschien niet zo’n slimme vraag, want we zijn natuurlijk geen charitatieve instelling en zonder inkomen geen onderneming. We hoeven ook niet uit te leggen wat we allemaal precies doen voor die prijs, want onze klanten weten dat.

Gesloten

Onze groothandelaar is nogal gesloten en dus voor mij reden door te vragen. Heeft de man iets te verbergen, wil hij verhoudingsgewijs te veel verdienen of naait hij ons ouderwets een oor aan? Het elkaar een stukje winst gunnen lijkt zo ver weg.

Dan nog is het prima dat hij dat wil en aan ons om al of niet met de man in zee te gaan. Waarbij ik me persoonlijk dan wel weer afvraag hoe lang zo’n man het mijn zijn bedrijf vol gaat houden, omdat de verhouding niet eerlijk is of lijkt en dat vroeg of laat kwaad bloed zet bij afnemers.

Bovendien ga je nog kritischer kijken of hij zijn afspraken wel nakomt. Immers, zodra er iets niet volgens de regels verloopt, zal dit leiden tot een “zie je wel, betaal je al te veel geld en komt hij zijn afspraken nog niet na ook!”.

Op deze manier werken ligt me niet, ik wil vanuit vertrouwen kunnen werken en me niet bezig houden met het ondoorzichtige gedrag van de groothandelaar. Zinloze energie en dus besluiten we niet met de man in zee te gaan.

Jammer, want hij heeft prima producten, maar de eerlijkheid en het open zaken doen vind ik, voor een lange succesvolle samenwerking, toch nog net even iets belangrijker. En dus op zoek naar een nieuwe leverancier….

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn de oprichters van Stichting Legatio. Zij ondersteunen ondernemers met de bedrijfsvoering van hun onderneming en/of hun persoonlijke ontwikkeling en worden hierbij ondersteund door een professioneel team. Legatio is ook te vinden op Twitter.