AMSTERDAM - De Europese autoverkopen dalen dit jaar met zes procent. Meer dan 20 procent van de autodealers zal hierdoor in de financiële problemen komen, zo blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants.

Het lag in de lijn der verwachting dat de economische crisis klappen zou uitdelen aan autodealers. Volgens het adviesbureau hebben autofabrikanten te weinig inzicht in de financiële situatie van hun dealers. En dat is een slechte zaak; een gezond dealernetwerk is cruciaal voor goede autoverkopen.

Vooral Zuid-Europa krijgt harde klappen. In Italië en Spanje daalde de autoverkoop de laatste jaren met respectievelijk 7,3 en 13,4 procent. Nederland komt op hetzelfde niveau als in 2007 uit.

De studie 'Automotive Retail Business' meldt verder dat veel autodealers hun vooruitzichten overschatten. Hierdoor is het voor de autofabrikanten onduidelijk welke bedreigingen er voor het dealernetwerk op de loer liggen.

Volgens René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland, moeten autofabrikanten een scenario-analyse opstellen van delaers die het financieël niet voor de wind gaat. "Uiteindelijk moet voor iedere dealer een plan worden ontwikkeld om alle risico's te verlagen", zegt Seyger.