AMSTERDAM - Miss Etam is uitgroepen tot het meest klantvriendelijke bedrijf in Nederland. In het onderzoek, dat door MarketResponse werd gehouden onder ruim 2800 consumenten, ging de tweede plaats naar Expert en werd Landal GreenParks derde.

Om te bepalen hoe krantvriendelijk een bedrijf is werd gelet op het tijdig oplossen van fouten, goede bereikbaarheid, het nakomen van beloftes, flexibiliteit en of klanten alleen worden benaderd met relevante informatie. Volgend jaar wordt ook het item 'oprechte betrokkenheid' meegenomen in het onderzoek.

Opvallend is dat de gemiddelde score op klantvriendelijkheid dit jaar is gedaald in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar was het gemiddelde cijfer voor klantvriendelijkheid onder de Nederlandse bedrijven 7,71. Nu is dit cijfer gedaald naar 7.63. Als grootste reden voor het dalen van de klantvriendelijkheid wordt verklaard dat er steeds minder deskundig personeel beschikbaar is.

Nieuwkomers in de lijst zijn EMTÉ Supermarkten, Douglas, Expert en winnaar Miss Etam. Door deze nieuwelingen vallen namen als Gall & Gall, Etos en HEMA dit jaar buiten de top 10.

In eerdere verkiezingen werden Jumbo (tweemaal), Ikea, Landal GreenParks en DA Drogisten uitgeroepen tot meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland.