AMSTERDAM – Medewerkers in de financiële sector vinden hun bedrijf maar mager innovatief. De urgentie om te innoveren ontbreekt in de top van financiële bedrijven.

Dat concludeert IG&H Consulting & Interim dinsdag op basis van een enquête onder medewerkers van banken en verzekeraars.

Werknemers van Nederlandse financiële dienstverleners geven hun bedrijf gemiddeld een 6,2 voor innoverend vermogen. Bij banken is de stemming met een 6,6 iets positiever dan bij verzekeraars (5,9).

De respondenten geven aan dat hun collega’s geen uitblinkers zijn als het gaat om creativiteit en innovatiezin. Ze vinden zichzelf daarentegen vaak innovatiever dan de organisatie.

Worstelen

Vooral de top van de bedrijven in de financiële sector worstelt met het thema innovatie, stelt het consultancybureau. “De uitkomsten bevestigen dat de urgentie om te innoveren beperkt wordt gevoeld in de top van financiële bedrijven.”

Het onderwerp zou bij de helft van de bedrijven wel op de agenda staan, maar door het ontbreken van een duidelijke visie en prioriteit blijft het daar vaak bij.

Intrinsieke motivatie

IG&H geeft als verklaring dat de sector draait op langlopende contracten en klantrelaties. Een groot deel van de inkomsten en winstgevendheid zit in bestaande producten en klanten.

In de sector zijn ook bedrijven die wel innovatief zijn. Wat traditionele banken en verzekeraars daar volgens de respondenten van kunnen afkijken, is hun duidelijke marktvisie, lef, ondernemerschap en intrinsieke motivatie.