AMSTERDAM - De helft van de bedrijven die actief zijn op social media geven geen reactie aan mensen die een vraag hebben gesteld wat betreft solliciteren. Dit blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven.

Digitaal-Werven heeft via Twitter en Facebook onder ruim 400 bedrijven onderzoek gedaan naar hun reactievermogen op de sociale media. Hieruit blijkt dat 50 procent van de bedrijven niet reageert. Wanneer men wel reageert, reageert men snel en veelal zijn de reacties ook nuttig en positief.

In het onderzoek werd niet 'het solliciteren' via sociale media getest, maar eerder het stellen van vragen of je er zou moeten solliciteren. Zo werd aan een accountancybedrijf gevraagd: 'Het lijkt mij zo'n mannencultuur, is het verstandig om hier als vrouw te solliciteren?'

Volgens Bas van de Haterd, initiatiefnemer en oprichter van Digitaal-Werven, zaten er ook een aantal 'absolute pareltjes' tussen. "Aegon reageerde snel, maar ook heel goed door even te kijken of er al gesolliciteerd was. Ze gaven niet enkel aan dat de dame in kwestie binnen twee weken een reactie zou krijgen, maar ook wanneer. Ook BAM reageerde op Facebook heel netjes."

Het onderzoek werd uitgevoerd middels het 'mysteryshopping' principe. "Wij vermeldden pas achteraf dat het om een onderzoek ging. Het waren vragen die betrekking hebben op een solliciatie, maar niet een sollicitatie op zich. Dat accepteren de meeste bedrijven toch niet. Het ging meer om het contact."