AMSTERDAM – Volgens de Nederlandse consument is Bol.com de beste website van het jaar. De webwinkel staat op nummer 1 in de jaarlijkse top 100 van onderzoeksbureau WUA.

Het onderzoeksbureau onderzocht 1750 sites die diensten aanbieden voor consumenten. Ruim 2000 respondenten deden mee. Door middel van een onderzoeksopdracht werd bekeken hoe makkelijk een site was te vinden en hoe gebruiksvriendelijk de site was.

Bol.com haalde een score van 8,2. Nummer 2, Booking.com, werd met een minimaal verschil tweede. In 2010 en 2011 was deze site nog nummer 1. BCC.nl maakt de top 3 compleet met een 8,0 als beoordelingscijfer.

Voorkeur

WUA onderzocht ook diverse thema's zoals voorkeur, eerste indruk en vormgeving. Van de tien thema's scoorde Bol.com het hoogst van alle sites in vijf van die thema's: voorkeur, web imago, kwaliteit, vertouwen en doorgaan. Bij doorgaan wordt bekeken of de consument geneigd is door te klikken op de website.

Opvallende dalers dit jaar zijn Transavia.nl en Vrijuit.nl. De site voor vliegtickets stond vorig jaar nog op 2, maar moet het nu met een vijftiende plaats doen. Vrijuit.nl daalde het hardst: de site die autovakanties aanbiedt stond vorig jaar negende, maar nu op plek 40.