Zit het ondernemen in je bloed of kan iedereen het?

Door Tini Worp

Er zijn veel eigenschappen te bedenken die iemand succesvol kunnen maken. Een ondernemer moet zijn product of zichzelf aan de man kunnen brengen. Dat is een groot verschil met het verkopen van je baas zijn product. Als je een goede verkoper bent, wil dat nog niet zeggen dat je ook een succesvolle ondernemer bent.

Geloven in jezelf en wat je te bieden hebt, is een must. Daarnaast moet je als ondernemer ook tegen de financiële onzekerheid kunnen.

Als ondernemer is de manier waarop je je inkomsten binnenkrijgt niet te vergelijken met die van iemand in loondienst. Als je in loondienst bent krijg je elke maand op een vaste dag je salaris. Als ondernemer moet je eerst opdrachten zien binnen te halen en als dat is gelukt en je eenmaal aan het factureren bent, moet je nog afwachten of en wanneer je geld binnenkomt.

Voorfinancieren

Je moet dus een flink deel van je inkomen voorfinancieren. In die periode wil je ook leven; leuke dingen kopen of in ieder geval eten kunnen kopen en je huur of hypotheek betalen. Het is die financiële onzekerheid waardoor veel ZP’ers (zelfstandig professionals) weer kiezen om in loondienst te gaan als ze de kans krijgen. Toch vind ik dat jammer.

Wat ik nooit goed heb begrepen is waarom er in ons land zo’n groot verschil is in het sociale vangnet tussen werknemers en ondernemers. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om die verschillen, voor een deel althans, te nivelleren?

Dat er een prikkel moet zijn om werk en inkomsten te genereren is logisch. Dat geldt voor iedereen ongeacht loondienst of zelfstandige. Particuliere verzekeringen zijn erg duur en haast niet op te brengen voor een (startende) ondernemer.

Wat maakt een ondernemer succesvol?Dit vraag ik regelmatig aan ondernemers en dit zijn leuke gesprekken. Wat ik vaak als antwoord krijg van iemand die succes heeft, is dat hij of zij is gaan doen wat hij of zij uitermate leuk vindt. Geld was niet de drijfveer om met de onderneming te starten. De passie voor het product of de dienst is de drijfveer . Bijkomend voordeel daarvan is dat het geluksgevoel in dit geval ook toeneemt. Stel je voor dat je je werk zo leuk vindt dat het eigenlijk je hobby is.

Succes motiveert

Als het goed gaat met het bedrijf neemt het zelfvertrouwen toe. Hoe houd je vertrouwen in jezelf en je bedrijf als het succes nog moet komen? Verzamel supporters om je heen. Dat kunnen collega ondernemers zijn, maar zoek ook steun bij familie en vrienden. Praat over de dingen waar je tegenaan loopt. Vraag hulp. Vertel watje doet. Vraag tips. Vraag mensen in je omgeving wat zij denken dat je doet.

Dan weet je namelijk meteen of je je boodschap helder hebt overgebracht. Als je familie en vrienden niet goed weten wat je doet, hoe kunnen je potentiële klanten dat dan weten? Een potentiële klant wordt pas een klant als hij toegevoegde waarde ziet in jou.

En dat is een hele onderneming.

Tini Worp is ondernemerscoach, counselor en trainer. Haar motto is: ‘Heb plezier in wat je doet en geloof in jezelf’. Met haar analytische en prikkelende vragen helpt ze ondernemers weer aan plezier in hun onderneming. www.primeres.nl.