In aanloop naar de lancering van onze website ZOOK.nl (11 november - nog maar een paar weken te gaan..) verslinden we in de sporadische vrije uurtjes boeken die ons een laatste boost inspiratie geven.

Door Elles van Velde en Trudy Ravensbergen

Zo stond bovenaan ons lijstje DOORBRAAK – zero budget marketing op internet - van Niels Aalberts. Zoals je weet was hij de manager van Colin (Kyteman’s Hiphop Orkest), onze plaatsgenoot, die vol passie en overgave fascinerend mooie, vernieuwende muziek maakt.

Een virtuoos die vanuit het ‘niets’ in zeer korte tijd een vlucht heeft genomen van onbekend naar een artiest van wereldformaat. Mede dankzij een optreden bij jou Matthijs, in De Wereld Draait Door. Een bijzonder boek omdat Niels het verhaal van de doorbraak vertelt en bijzonder omdat het spel - met zo min mogelijk middelen een zo groot mogelijk bereik creëren - ons uitermate fascineert.

Grote hit

Wij hebben die wens ook.. om vanuit het niets in een klap een grote ‘hit’ in Nederland te worden. In ons geval: een site waar iedereen het over heeft, die iets toevoegt aan het leven van de drukke vrouw, die veel en enthousiaste bezoekers trekt, enorme bekendheid heeft, veel media-aandacht krijgt etc. En dan bij voorkeur zonder een investering van tonnen die wij, net als Colin, niet op onze bankrekening hebben staan. Tenminste.. nog niet!

Niels Aalberts beschrijft een aantal belangrijke succesfactoren van zijn marketingaanpak. Vanuit ZOOK.nl werken we met een aantal pijlers, die deels overeenkomen. Pijlers die, denken wij, niet alleen in de muziekwereld van toepassing kunnen zijn maar ook in het bedrijfsleven, binnen de creatieve sector of überhaupt als individu die gaat voor zijn/haar passie. Bij deze.

Uniek

1. Wees uniek, steek je nek uit en doe het goed. Of zoals Niels Aalberts het zegt; middelmatig is het doorvertellen niet waard. Moderne communicatie- en marketingmiddelen draaien om sociaal contact, ervaring delen en verhalen (door) vertellen. Daar kun je heel goed gebruik van maken om bekendheid aan je bedrijf te geven. Maar dan moet je je wel onderscheiden van de grauwe massa en een goed product leveren. Het moet het doorvertellen waard zijn.

2. Houd vast aan je eigen koers. Laat je niet te veel beïnvloeden door derden of financierders. Zo sprak ik ooit twee mensen die hun droom, de wereld rondreizen op inline skates, voor een bizar (verblindend) bedrag hadden laten sponsoren door een sportmerk. Saillant detail was dat de sponsor een strakke planning had gemaakt met lokale persconferenties in de diverse landen en zij zich daar dus op tijd moesten melden. Lukt het in Nederland nog prima om 60 km te skaten, in de binnenlanden van India is dat een heel ander verhaal… Je kunt je voorstellen hoe ze dat jaar zijn doorgekomen (rennend over onverharde wegen).

Succes

3. Zet een stip op de horizon en wees volhardend om dat doel te halen: als je 1000 bedrijven moet aanschrijven om van je bedrijf een succes te maken, dan schrijf je 1000 bedrijven aan. Geef niet op als de eerste 50 je voorstel afwijzen. Passie en drive zijn belangrijke ingrediënten om je einddoel te bereiken.

4. En last but not least: zorg dat je zichtbaar bent. Grijp elke kans aan om je verhaal te vertellen. Niet alleen in de traditionele media, maar ook op internet. Heb lef! Wees brutaal en zeker niet te bescheiden in je pers en pr-activiteiten.

Nou lieve Matthijs..., laat je ons nog even weten wanneer we in De Wereld Draait Door mogen komen, dan maken we graag plek in onze drukke agenda…!

Elles van Velde en Trudy Ravensbergen werken hard aan de opstart van ZOOK.nl, een inspiratiesite voor de drukke vrouw. 11 november 2012 zal de site gelanceerd worden. ZOOK is ook te volgen op twitter.com/zooknl