AMSTERDAM – Startups zouden moeten afstappen van het investeerdersmodel. Dat stelt Tim O’Reilly, CEO van O’Reilly Media en bekend IT-spreker.

Tim O’Reilly sprak tijdens het PICNIC-festival in Amsterdam over het creëren van waarde in een ‘sharing economy’, waarin informatie en goederen gedeeld worden.

De grote vijand van deze economie: aandeelhouders. Zolang zij bij een bedrijf betrokken zijn en er geen ‘waarde’ meer gecreëerd wordt, dan onttrekken zij de waarde om de prijzen van aandelen hoog te houden, zo is O’Reilly’s credo.

Volgens de Ierse ondernemer, actief in Amerika, is het traditionele model van aandeelhouders en investeerders in bedrijven in deze economie dan ook achterhaald. 

Waarom zouden startups zich niet met investeerders bezig moeten houden?
“Veel startups trappen in dezelfde val. Zij krijgen geld van investeerders of richten zich alleen maar op een snelle overname, een ‘quick exit’. Ze ontrekken waarde maar creëren het niet. Er is dus geen plan voor de lange termijn. Dan vraag ik mezelf wel eens af: ‘Who are you benefiting?’ Gaat het om jezelf of om het product voor je klanten? Ik denk dat als je het laatste doet, de business vanzelf beter gaat.”

Hoe zouden startups het dan wel moeten aanpakken?
“Ik zou graag wat startups zien die nadenken over hoe ze een bedrijf kunnen opzetten zonder investeerders. Kickstarter is een goed voorbeeld en dat geeft me hoop. Het blijkt een prima manier om klanten te vinden. In plaats van een product maken die mensen misschien willen, maak je een product waarvoor mensen van tevoren geld willen neerleggen. Maak dus producten voor anderen, niet voor jezelf.”

Klink heel erg als de Lean Startup-methode.
“Klopt. Bij mijn eigen bedrijf ben ik ook stukje bij beetje gaan bouwen, met de gedachte alleen dingen te maken waar mensen ook echt voor willen betalen. Ik heb nooit investeringen aangenomen.”

Startup-programma’s schieten als paddestoelen uit de grond. Is dat vanuit uw visie wel een goede ontwikkeling?
“Er zijn nu te veel programma’s die te weinig waarde toevoegen, en het wordt alleen maar erger. Toch kan een startup-programma geen kwaad, maar dan moet het wel anders. Zelf ben ik betrokken bij Code for America, een versneller voor non-profit startups. Wij helpen die startups door ze in aanraking te laten komen met een groot aantal klanten. Zo kunnen ze kijken waar hun waarde zit.”

Welke businessmodellen zullen in de toekomst slagen om die waarde te creëren?
“Lange tijd was ‘gratis content plus advertenties’ het enige businessmodel om geld mee te verdienen. Maar nu komt het abonnementmodel weer terug, een goed voorbeeld is Amazon Webservices. Maar ik kom weer terug op Kickstarter. Dat is een hele andere manier van direct geld verdienen, namelijk door gegarandeerd waarde te creëren voor klanten. Na advertenties en abonnementen wordt het Kickstarter-model hét volgende grote businessmodel.”