AMSTERDAM – De klassieke horeca gaat dit jaar 262 miljoen minder verdienen, een omzetdaling van 2,9 procent. Consumenten gaan het relatief dure eten buitenshuis inruilen voor maaltijden binnenshuis en de prijs-waarde verhouding wordt steeds belangrijker.

Dit schrijft het Food Service Instituut Nederland (FSIN) in een beleidsmonitor. Belangrijkste factoren voor deze trend van buitenshuis naar binnenhuis zijn het dalende consumentenvertrouwen en de dalende consumentenbestedingen.

Consumenten geven daarom 400 miljoen euro minder uit aan het eten buitenshuis, zo voorspelt het FSIN. Dit komt neer op een procentuele daling van 2,9 procent.

Op catering wordt relatief meer bespaard. Er wordt 132 miljoen euro minder uitgegeven, een omzetdaling van 3,9 procent. Aan maaltijden thuis gaat juist 309 miljoen euro meer worden uitgegeven. Vooral supermarkten profiteren hiervan.

Kansen in de markt

In totaal wordt er 65 miljoen euro minder uitgegeven aan voedsel in 2012, een daling van 0,2 procent.

Het instituut benadrukt dat er nog kansen blijven in de markt. “Groei komt de komende jaren van het falen van andere bedrijven en nog niet van een groeiende totaalmarkt.” Een goede prijs-waarde verhouding is daarbij belangrijk. “Consumenten willen een voordeelgevoel hebben.”