'Boodschappen doen in meerdere supermarkten loont niet'

AMSTERDAM - Consumenten geven minder geld uit als ze zich voor de boodschappen beperken tot één winkel.

Tot die conclusie komt Mark Vroegrijk in zijn proefschrift "Smart Shopping": Implications of Hard-Discounters and Multiple-Store Patronage.

Vroegrijk onderzocht het uitgavepatroon van 6000 huishoudens. Met name keek hij naar wat ze uitgeven in zeven grote supermarktketens. Hieronder vallen zowel de duurdere grootgutters als de prijsvechters.

Zo’n 60 tot 80 procent van de Nederlandse consumenten bezoekt meerdere supermarkten voor het halen van hun boodschappen. Het idee is dat men zo producten kan vergelijken en overal de goedkoopste variant van kan uitzoeken.

Verleidelijke aanbiedingen

Vroegrijk zag dat mensen hierdoor meer uitgeven dan wanneer één enkele winkel zou worden bezocht. Hoewel men van alle producten op het boodschappenlijstje de goedkoopste versie te pakken heeft, wordt er bij elkaar opgeteld meer geld uit gegeven. Vroegrijk noemt als mogelijke oorzaak dat mensen in meerdere winkels veel verleidelijke aanbiedingen voorbij zien komen.

Ook de luxe supermarkt verliest marktaandeel aan de prijsvechter, maar dit verlies is beperkter als de prijsvechter zich vlakbij vestigt ten opzichte van een scenario waarin de prijsvechter wat meer verderop gaat zitten.

Dit komt doordat bij een korte afstand de consument aanvullende boodschappen blijft doen bij de duurdere supermarkt. Dit gebeurt minder wanneer de afstand tussen beide groter is.

Vroegrijk verdedigt op 26 september zijn proefschrift aan de Universiteit van Tilburg.

Lees meer over:
Tip de redactie