AMSTERDAM – De Nederlandse startup Mercadoo.com heeft een app ontwikkeld waarmee (kleine) ondernemers in vijf minuten een gratis Facebookshop kunnen maken. "Ik geloof niet in geld verdienen op abonnementsbasis."

Mercadoo richt zich vooral op kleinere ondernemers en particulieren die regelmatig iets via Marktplaats aanbieden. "Denk aan kunstenaars en winkeliers", vertelt oprichter Metten Koster aan NUzakelijk. "Ik geloof niet dat onze app toegevoegde waarde heeft voor grote ketens als De Bijenkorf of Wehkamp, die al een eigen webshop met complete winkelbeleving hebben."

Volgens Koster heeft een winkel op Facebook meer effect dan een ‘gewone’ webwinkel. Het bedrijf baseert zich onder andere op de verwachting van onderzoeksbureau IDC, dat binnen vijf jaar 10 tot 15 procent van alle consumentenverkopen binnen Facebook worden gerealiseerd. "En wie vindt een webwinkel nog? Je moet zoveel investeren in advertenties om vindbaar te zijn", stelt de oprichter.

Na een aantal weken in bètaversie te hebben gedraaid heeft de startup inmiddels zo’n 40 shops gemaakt, waarvan er 20 actief worden gebruikt.

Playmobil

Koster kwam op het idee toen hij de Playmobil van zijn zoon probeerde te verkopen. "Toen ik een dag later op Marktplaats keek, was mijn advertentie gezakt naar plaats 140", vertelt Koster.

"Het leek me logischer om dit soort dingen aan vrienden en kennissen te verkopen. Omdat je updates op Facebook ook wegzakken, zocht ik naar een manier om het te kunnen fixeren."

Businessmodel

Ondernemers betalen geen instap- of abonnementskosten, maar staan 6 procent van de verkoopprijs af aan Mercadoo. Koster gelooft niet in geld verdienen op abonnementsbasis. "Dat tikt elke maand toch best aan, zeker in combinatie met andere abonnementen die mensen al hebben."

Er bestaan al wel Nederlandse bedrijven die soortgelijke Facebookshops maken. "Maar die zijn altijd gekoppeld aan een bestaande webwinkel", aldus Koster. Voor deze shop heeft een ondernemer of particulier alleen een Facebookaccount en bijbehorende pagina nodig.

Resellers

De ‘salesbooster’ is volgens de oprichter wel nieuw. Dat houdt in dat je je eigen netwerk kunt inzetten als ‘resellers’: bestelt iemand jouw product via de pagina van je vriend, dan krijgt de ‘reseller’ een percentage van de verkoopprijs. Dat percentage kan de verkoper zelf bepalen.

In de Verenigde Staten geldt het bedrijf Pavement als voorbeeld voor Mercadoo. Dat Amerikaanse bedrijf heeft volgens Koster inmiddels zo’n 170.000 Facebookshops gemaakt. "Het mooiste is natuurlijk als je de eerste bent", zegt Koster. "Maar Pavement geeft ons wel houvast doordat we kunnen zien dat het concept in de VS succesvol is."

Ambities

Mercadoo zegt zich in eerste instantie te richten op Nederland en te streven naar een "paar duizend shopjes" in het eerste jaar. Er zal dit jaar nog geld bij moeten, verwacht Koster. "In het tweede jaar hopen we op maandbasis break-even te draaien."

Na Nederland lonkt het buitenland. "Met name Europa. Het concept is gemakkelijk internationaal te maken. We hoeven alleen te vertalen en de lokale betalingswijze te gebruiken."

Investeerders

Stap twee voor de toekomst is het maken van een ‘Mercadoo Mall’. "Dat moet een online winkelcentrum worden waar mensen ook buiten Facebook kunnen grasduinen. Zo hebben we twee ingangen voor de verkoop", aldus Koster. Het moet in de toekomst ook mogelijk zijn om mobiel te shoppen in de Mall. Momenteel kan dat nog niet, omdat Facebook de apps mobiel niet ondersteunt.

Voor de ontwikkeling van de Mall en andere toepassingen is de startup momenteel in gesprek met potentiële investeerders om meer financiële armslag te krijgen.