Nederlanders kunnen miljarden op verzekeringen besparen

AMSTERDAM - Nederlanders geven samen een bedrag van 50 miljard euro per jaar uit aan schadeverzekeringen. Daarmee zijn ze samen met de Zwitsers veruit koploper in Europa, zo stelden twee onderzoekers vorige week vast.

Een extra garantieverzekering voor de nieuwe ijskast, een annuleringsverzekering voor de concerttickets, een verzekering voor het mobieltje, de fiets, de mooie armband. Want stel je eens voor dat er wat gebeurt?

''Het zit in onze volksaard”, zegt directeur Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl, die maandelijks tienduizenden verzekeringen vergelijkt en verkoopt.

''Nederlanders zijn bang dat er iets gebeurt en willen graag alle risico’s uitsluiten. Ze denken niet eerst rustig na of een verzekering echt wel zin heeft, maar handelen emotioneel. Het afsluiten van een verzekering geeft een gevoel van veiligheid. Door kritischer naar verzekeringen te kijken kunnen Nederlanders miljarden besparen.”

Tandarts

Als voorbeeld van een overbodige verzekering noemt Hordijk de tandartspolis. ''Die kost gemiddeld 150 euro per jaar en keert dan maximaal 250 euro uit. Wat verzeker je dan? 100 euro. Dat heeft natuurlijk geen zin. Als je echt iets aan je gebit hebt, moet je de rest gewoon bij betalen, dus je schiet er niets mee op. Mijn gouden regel is: verzeker geen schade die je eventueel zelf kunt betalen.”

De overheid stelt maar drie (schade)verzekeringen verplicht. Dat zijn de zorgverzekering, de (WA)autoverzekering voor autobezitters en de brandverzekering voor mensen met een eigen huis. De risico’s die daarmee afgedekt worden kunnen zo hoog oplopen, dat mensen er zonder hulp aan onderdoor zouden gaan.

Overbodig

Maar naast deze drie kernverzekeringen, hebben verzekeraars een etalage vol overbodige verzekeringspolissen ingericht, waar mensen maar nauwelijks nee tegen durven te zeggen.
De belangrijkste is de uitvaartverzekering. Dat is vooral een verzekering van vroeger, toen mensen bang waren begraven te moeten worden ‘van de armen.’

Maar ondanks dat huishoudens inmiddels gemiddeld 40 000 euro op hun spaarrekening hebben staan, betalen nog steeds 5 miljoen mensen jaar in jaar uit voor een dergelijke polis.
Ander voorbeeld van een overbodige verzekering is de annuleringsverzekering, die 5procent van de reissom of het concertkaartje kost. Bij het aanklikken van zo’n verzekering realiseert niemand zich goed wat de voorwaarden zijn om voor een uitkering in aanmerking te komen en hoe klein die kans is.

Garantie

Het afsluiten van een extra garantieverzekering voor de nieuwe koelkast of wasmachine, is ook helemaal niet nodig. Duizenden mensen geven per jaar voor tientallen miljoenen euro’s uit aan extra garantieregelingen, zonder te beseffen dat ze al wettelijke garantie hebben. Hoe duurder het product, hoe langer die loopt, omdat de wet ervan uit gaat dat consumenten recht hebben op een deugdelijk product.

Hordijk (Verzekeringssite): ''Ze (de verzekeringen, red.) worden vaak aangeboden in de winkel waar ze gekocht worden. Dat moet te denken geven. Het geeft aan dat de verzekeraars ze graag verkopen en er goed aan kunnen verdienen. Het lijkt ook zo makkelijk, 4,50 per maand voor je mobieltje is toch niet veel. Maar uiteindelijk is het wel meer dan 50 euro per jaar, zonder dat je er wat voor terugkrijgt.”

Wegenwacht

Op het gebied van pech onderweg, zijn veel Nederlanders vaak dubbel of zelfs driedubbel verzekerd. Ze zijn niet alleen lid van de Wegenwacht, maar vinken ook nog het vakje pechhulp aan van hun autoverzekering, voor gemiddeld 4 euro per maand.

Daarnaast bieden autofabrikanten gratis pechhulp voor auto´s die in onderhoud zijn bij de dealer. Dat is dus zonde van het geld. Overigens is de kans niet zo groot dat je pech onderweg krijgt. Dat gebeurt gemiddeld een maal in de 7,5 jaar.

Uitsluiten

Hordijk: ''Veel mensen vergeten dat er in de polisvoorwaarden ook veel uitsluitingen zijn. Veel reisverzekeringen keren niet meer uit als waardevolle spullen uit een auto gestolen zijn. Dat moet je wel weten voor je zo’n polis afsluit.”

Onder invloed van de crisis worden zelfs Nederlanders intussen wel wat kritischer op hun verzekeringen. Hordijk: ''Maar de teruggang gaat maar heel langzaam, mensen hebben er echt moeite mee een verzekering op te zeggen of een hoger eigen risico bij de zorgverzekering te nemen. Stel je toch eens voor dat….”

Lees meer over:
Tip de redactie