Better Place wil 40 batterijwisselstations

AMSTERDAM – Op Schiphol rijden sinds deze week tien taxi’s met een verwisselbare batterij. Zo hoeven ze nooit meer urenlang aan het elektrische infuus. Een gesprek met Paul Harms, de kersverse directeur van Better Place, het bedrijf dat de batterijen plaatst.

Het concept is allang bekend, maar dan bij een andere technologie: de fotocamera. Veel mensen steken namelijk een extra batterij in hun tas, als ze veel foto’s willen maken en niet zo één-twee-drie de beschikking hebben over een stopcontact waar ze hun batterij snel kunnen opladen.

Zo gaat het ook bij de elektrische taxi’s van taxibedrijven Connexxion, Bios en TCA op Schiphol: wanneer de batterij bijna op is, zo ongeveer na 140 kilometer rijden, stoppen ze bij het batterijwisselstation van Better Place. De auto’s rijden naar binnen, waarna een robotarm van onderaf de lege batterij er uit haalt en vervangt door een volle. Het hele proces duurt nog geen vijf minuten.

Zo liggen er acht batterijen op de plank in het wisselstation. Zodra een lege batterij naar binnen wordt gebracht, wordt deze weer vol gepompt. Dat gebeurt in iets meer dan een half uur. Dat betekent dat er altijd een volle batterij is voor één van de tien taxi’s.

Het concept is enkele jaren geleden bedacht en uitgewerkt door de Israëliër Shai Agassi. Israël is dus niet toevallig ook het eerste land waar de technologie werd uitgerold. Later volgden de stad Canberra in Australië en Denemarken, waar aan het eind van dit jaar achttien wisselstations verspreid door het land staan.

In Nederland staat er nu dus één en alleen voor taxi’s. Binnenkort komt er een tweede bij, ook voor taxi’s. Better Place heeft in Amsterdam een aantal locaties aangeboden gekregen, zegt Paul Harms, en het bedrijf zal binnen enkele weken bekend maken naar welke locatie de voorkeur uit gaat.

Het project op Schiphol kwam tot stand door een financiële bijdrage van de Europese Unie van “ongeveer vijf miljoen euro, de helft van het totale bedrag.”

Dekkend netwerk

Maar als het aan Harms ligt, blijft het hier niet bij. “Als wij groen licht krijgen, ligt er in Nederland binnen 18 maanden een landelijk dekkend netwerk van veertig wisselstations. En daar hoeft dan geen subsidie bij. Dat is gewoon een commerciële business case.”

Better Place werkt samen met autofabrikant Renault. Die stak de afgelopen jaren 4 miljard euro in de ontwikkeling van de elektrische Renault Fluence Z.E. Die auto is wezenlijk anders dan andere elektrische auto’s, omdat de batterij verwisseld kan worden. Ook blijft het mogelijk om de auto gewoon thuis of op het werk ‘ouderwets’ op te laden.

Snelladers

Best een elegante technologie van Better Place, maar heeft het bedrijf niet eigenlijk de slag verloren? Want behalve bij de Fluence, kan bij geen enkele andere elektrische auto de batterij vervangen worden.

En ook de lange oplaadtijden van enkele uren lijken verleden tijd, nu er her en der snellaadpunten verrijzen, waarbij oplaadtijden van enkele uren verminderd zijn tot een kwartiertje.

Harms bestrijdt deze opvatting: “Onze fast charger laadt honderd procent op. Dat gaat heel geavanceerd. Andere snelladers laden de batterij nooit helemaal vol, omdat dat laatste beetje er maar heel moeilijk bij kan."

"Verder heeft die manier van snelladen een grote impact op de levensduur van de batterij. Bij ons gaat dat beter. Better Place blijft namelijk de eigenaar van de batterij, dus wij zullen er logischerwijs voor zorgen dat deze lang goed blijft werken.”

Plank

Ook is het niet zo dat andere autofabrikanten deze technologie links laten liggen, zegt Harms. “Wij hebben contact met alle grote fabrikanten. Renault heeft vier miljard euro in dit project gestoken en met hen zijn wij vijf jaar met de ontwikkeling van deze techniek bezig geweest. Bij een tweede fabrikant kan alles veel sneller verlopen, want wij hebben de technologie nu op de plank liggen.”

Gewone particulieren die een abonnement nemen bij Better Place, krijgen ook twee laadpunten erbij. Eén thuis en één op het werk. “We zien in de landen waar we dit concept al hebben uitgerold, dat mensen in de eerste periode heel vaak hun batterij verwisselen. Maar na een tijdje laden ze de auto vaker thuis op. Toch willen wij wel dat men tenminste af en toe bij het wisselstation langs komt. Want dan kunnen we de batterijen goed inspecteren en krijgen ze een checkup. Het blijven namelijk toch onze batterijen.”

Actieradius

Volgens Harms worden batterijen elk jaar 7 à 8 procent beter, waardoor dus ook elk jaar langer op één ‘tank’ kan worden doorgereden. Zal dit misschien tot gevolg hebben dat auto’s steeds minder vaak naar het wisselstation van Better Place komen?

“Stel dat de actieradius straks 700 kilometer is, dan hoeft men dus veel minder vaak op te laden. Maar wij verwachten wel dat áls men dan oplaadt, dat het dan ook gewoon snel moet gebeuren. Dan komen ze dus toch bij ons, in plaats van de auto thuis op te laden. Daar zien we dus geen problemen.”

Schiphol

Harms is ook niet bang dat de tien taxi’s op Schiphol geen klanten hebben, en dus nooit het wisselstation van Better Place van binnen zullen zien. “Deze taxi’s hebben allemaal een a-licentie. Dat betekent dat ze bij een reservering altijd voorrang hebben.”

De ritjes van Schiphol naar bijvoorbeeld Den Bosch zullen de taxi’s echter aan hun neus voorbij moeten laten gaan. Die afstand is namelijk te groot voor de batterij en een batterij meenemen in de achterbak en deze zelf even vervangen, dat zit er niet in. Harms: “Ach, 95 procent van de ritjes op Schiphol gaan toch naar Amsterdam. Die verre ritten mogen ze hebben.”

Lees meer over:
Tip de redactie