Zodra je begint te communiceren over je bedrijf gaan mensen vrijwel automatisch naar de website.. die nog in de maak is. Het voelt als een grote roze bubblegum bel!

Door Elles van Velde en Trudy Ravensbergen

Het idee om een eigen bedrijf te beginnen ontstond na Koninginnedag 2011. Nadat we die dag verschillende mensen hadden gesproken met een eigen bedrijf (dienst of webshop), allen op zoek naar een manier om hun doelgroep te bereiken, kwamen we op het idee om een zookmachine voor de drukke vrouw op te richten.

De gebundelde kracht en het gebundelde bereik van de verschillende (kleine) eenpitters is zoveel groter dan wat ze in hun eentje kunnen bereiken. 1+1 is (meer dan) 3.

Aangezien wij een online medium zijn, kiezen we ervoor om van onze URL onze merknaam te maken. Geen twijfel mogelijk dat je voor NU.nl online moet zijn, zo ook bij ons concept ZOOK.nl.

Maar daar kleeft wel een MAAR aan vast, want zodra je begint te communiceren over je bedrijf gaan mensen vrijwel automatisch naar de website.. die nog in de maak is. Het voelt als een grote roze bubblegum bel! Overigens wel een bel die straks gevuld gaat worden met meer dan lucht!

Fake it till you make it??!!?

We kunnen niet wachten met het binnenhalen van adverteerders, bloggers of media-aandacht tot de site is opgeleverd. Maar de site heeft pas waarde als hij is gevuld met interessante content (afkomstig van diezelfde adverteerders en bloggers).

Het is een beetje een ‘kip en het ei’-verhaal. Dus beginnen we enthousiast onder het motto “fake it till you make it!”. Met het door bureau One Shoe gemaakte design van de website, voorzien van mooie Lorem Ipsum teksten, benaderen we vol enthousiasme en overtuiging onze eerste bloggers.

Een facebookpagina wordt aangemaakt en we starten met twitteren, want het zou raar zijn om bij de lancering van een site nog maar 1 twitterbericht op de teller te hebben staan. En fouten kun je maar beter in het begin maken als je groep volgers nog minimaal is…

Binnen no time verbindt zich een ontzettend leuke en bekwame groep bloggers aan ons. Allen vrouwen die vanuit hun eigen expertise gaan schrijven over zaken die interessant kunnen zijn voor onze doelgroep, de drukke vrouw.

Van een weddingplanner, personal shopper tot kindercoach. We regelen free-publicity rond onze geplande lanceringsdatum en last but not least zorgen we voor een heldere presentatie voor potentiële adverteerders.

Adverteerders

Na de functionele oplevering van de site (er staat dus nog steeds niets live), durven we een stap verder; het benaderen van adverteerders. We vinden het best spannend! Nadat we onze eerste e-mails hebben verstuurd wordt de mail heel, heel, HEEL vaak gecheckt.

Het lijkt wel een verslaving die 24/7 duurt. Dus wat een rush als de eerste adverteerder zich aanmeldt. Snel sms-en we heen een weer. Heb je het gezien, we hebben een adverteerder binnen. Wow, wat een onbeschrijfelijk gevoel.

Tot nu toe waren we het vooral zelf die dachten dat er een behoefte is voor onze site maar nu zijn we niet meer de enige. Bizar genoeg volgen er snel meer aanmeldingen. Onze business begint te lopen. Weliswaar nog heel kleinschalig.

Maar ze worden met evenveel enthousiasme door ons onthaald. We vragen ons af wanneer het moment aanbreekt dat we elkaar niet meer continu WhatsAppen met de mededeling ‘heb je het gezien, alweer een nieuwe adverteerder!’.

Er bij zijn

En het gevoel is echt onbeschrijfelijk als we, twee maanden voor de opgeleverde datum met een bescheiden groep van twittervolgers en adverteerders, ineens e-mails krijgen van onbekenden. Dat wil zeggen geen familie, vrienden, kennissen van en/of beoogde adverteerders.

Nee, het moment was aangebroken dat de eerste mail binnenkwam van een volstrekt onbekende potentiele adverteerder die via via over ons had gehoord en had begrepen dat ze er echt bij moest zijn!

Hoe bizar is dat! Binnen gehaalde adverteerders zijn leuk, in de zin van, het levert cash op en je actie is succesvol afgerond. Maar onverwachte adverteerders zonder dat de harde sales is ingezet, tja, we kunnen heel voorzichtig, vrouwelijk wellicht, concluderen dat de rumour around the brand gaat buzzzzzz-en en dat ons plan niet alleen meer in onz hoofd zit.

Nog steeds geen site in de lucht.. maar voor ons nu al een succes.

Elles van Velde en Trudy Ravensbergen werken hard aan de opstart van www.zook.nl, een inspiratiesite voor de drukke vrouw. November 2012 zal de site gelanceerd worden. Zook is ook te volgen op twitter.com/zooknl