ZWOLLE - Stenen winkels hebben het steeds moeilijker, maar online warenhuis Wehkamp.nl gaat het voor de wind.

Dat komt voor een deel door de crisis, zegt topman Paul Nijhof zaterdag in een interview met het AD. Mensen winkelen steeds liever op internet.

Zo sparen ze onder meer parkeergeld uit en hebben ze alles wat ze zoeken direct bij de hand, aldus Nijhof.

De winkels in de winkelstraten voeren een achterhoedegevecht tegen hun concurrenten op internet, dat ze niet kunnen winnen. ''Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in 10 tot 15 jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent. Ik zie het in onze groei terug", zegt Nijhof.

Assortiment

De winkels kunnen niet op tegen het enorme assortiment dat Wehkamp biedt. Het internetwarenhuis verkoopt 163.000 artikelen. Nijhof: ''Wij spelen in op het gemak". Volgens hem willen consumenten het liefst alles wat ze zoeken op één plek kunnen vinden.

Ze hebben geen zin om voor verschillende artikelen verschillende websites te bezoeken. En dat verklaart volgens Nijhof het succes van zijn bedrijf: ''Wij zijn de Koopgoot en de Kalverstraat op internet".

Aanpassen

Nog een voordeel van internetshoppen is dat de 'etalage' razendsnel kan worden aangepast. Nijhof noemt als voorbeeld afgelopen februari, toen het zo koud was dat er bijna een Elfstedentocht kwam.

In de stenen winkels hing al de zomercollectie, maar ''wij switchten in een paar uur met het weerbericht mee naar het thema ijspret. Skipakken, mutsen, schaatsen, het vlóóg weg".

De enige winkels die de potentie hebben om te overleven zijn de winkels die zich onderscheiden, denkt de Wehkamp-topman. Winkels die heel gespecialiseerd zijn of waar je ook kunt eten, zoals Ikea, hebben goede kans te blijven bestaan.

Wehkamp.nl is marktleider met 1,6 miljoen vaste klanten en rond de 7 miljoen zendingen per jaar. Er werken ongeveer 700 mensen.