AMSTERDAM – ING gaat samen met internetprovider XS4ALL valse e-mails, die uit naam van ING worden verstuurd, proberen te blokkeren. De bank wil de strijd met internetcriminaliteit samen met andere banken en internetproviders aangaan.

Dat meldt ING vrijdag.

ING gebruikt samen met XS4ALL een technologie die e-mails blokkeert, die zogenaamd afkomstig zijn van het domein 'ING.nl'. Dat betekent dat klanten met een internetverbinding van XS4ALL minder valse e-mails van de bank zullen ontvangen.

Phishing is het hengelen naar persoonlijke gegevens. Dat kan via valse e-mails, telefoon of websites gebeuren. Criminelen doen dit om geld van bankrekeningen te kunnen stelen. "Het verschilt per periode hoeveel valse e-mails er verstuurd worden, maar we krijgen soms wel duizenden meldingen per week. Vooral tijdens salarisperiodes zien we veel phishing", legt een woordvoerder van ING uit.

"We hopen dat ons initiatief criminelen ontmoedigt, maar dat is nu nog lastig aan te tonen. Wel zien we na een testperiode van zes weken een forse daling van het aantal ontvangen valse e-mails."

Samenwerking

De strijd tegen internetcriminaliteit wil ING samen met andere banken aangaan. “Wij zullen onze ervaringen met anderen delen, omdat dat dit alleen met een structurele, gezamenlijke aanpak van alle banken en internetproviders effectief aangepakt kan worden. Wij nodigen andere partijen uit zich bij ons initiatief aan te sluiten”, licht Max Mouwen van ING toe.