Online zeggenschap claimen

Internet en social media zijn, mits op een kundige manier ingezet, een krachig instument om politiek en bedrijfsleven te beïnvloeden.

Met nog een week voor de boeg is de machtsstrijd wie de regering ingaat in volle gang. Wij, de ‘gewone burger’, bekijken deze ratrace inmiddels met lede ogen.

Met een wel heel lange sportzomer achter ons is voor velen langzaamaan de tax bereikt als het gaat om competitiedrift, winnersmentaliteit en sportieve en minder sportieve verliezers. Tegelijkertijd schuilt er in ons de drang naar het zélf uitoefenen van ‘macht’ en het hebben van invloed.

Geniaal is de recente actie van Alexander Klöpping die mede met behulp van de nodige internet- en social mediakanalen de strijd met de Telefoongids aanging, met veel plezier via Twitter vanaf mijn vakantieadresje gevolgd.

Los van de discussie of dit boekwerk nu wel of niet bestaansrecht heeft, heeft Klöpping binnen no time er voor weten te zorgen dat Den Haag zich over de kwestie ging buigen. En aangetoond wat de kracht van social media en internet is.

Infiltreren

Een dergelijke aanpak zou ook passen bij de G500, de club van jongeren die op positieve wijze punten op de agenda’s van politieke partijen wil zetten. Lastig om via het oude systeem te infiltreren en werkelijk invloed te krijgen.

Door meer buiten de gebaande paden te gaan, denk aan het meer interactief maken van hun site waarop mensen onderwerpen kunnen agenderen, en social media experts/influencers aan zich weten te verbinden, moet de ingang van landelijke politiek wél beter bereikbaar zijn.

Punt is dat wij als burgers een heel krachtig instrument in handen hebben en waarmee direct invloed kunnen uitoefenen. Mits op een kundige manier ingezet.

In het geval van Klöpping zijn onder meer zijn kennis over het onderwerp, zijn bekendheid door tv-optredens en als spreker, en zijn passievolle en humorvolle manier van overtuigen succesfactoren waar hij zélf enige invloed op kon uitoefenen en het vliegwiel mee kon aanjagen.

Ondernemingsraad 2.0

Ondanks dat dit niet de heilige graal is, dat zou te makkelijk zijn, zijn het wel goede handvatten voor individuele initiatieven en collectieve acties die een voet tussen de deur willen krijgen bij de politiek, maar bijvoorbeeld ook in het bedrijfsleven.

Zie het als de Ondernemingsraad 2.0, waarbij de nadruk meer komt te liggen op interactie, efficiëntie, persoonlijke invloed en loyaliteit onder alle medewerkers.

Door dergelijke verantwoordelijk meer te verschuiven naar het individu, ontstaat er een situatie waarbij minder met het vingertje wordt gewezen, maar meer zelf goed doordachte actie wordt ondernomen.

Of dat nu op de werkvloer is of in de maatschappij in het algemeen. Een ontwikkeling die ik wel zie zitten.

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.

Tip de redactie