AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij easyJet gaat voor het eerst sinds zijn bestaan werken met stoelnummers. Het bedrijf hoopt hiermee de klanttevredenheid stimuleren.

Volgens easyJet zorgt het huidige instapproces voor irritatie onder de passagiers. Vanaf november wordt het nieuwe systeem ingevoerd.

Vanaf april van dit jaar experimenteerde het bedrijf al met het toewijzen van zitplaatsen. Uit een onderzoek van easyJet bleek dat 70 procent van de reizigers vindt dat het toewijzen van zitplaatsen beter werkt dan het huidige systeem. Tot op heden moeten passagiers van easyJet zo snel mogelijk een plaats zoeken in het vliegtuig.

Zestig procent van de passagiers gaf aan dat zij met het nieuwe systeem vaker met easyJet willen reizen.

Passagiers van het in 1995-opgerichte luchtvaartconcern hebben nu ook de mogelijkheid om een plaats in het vliegtuig te kopen. Zo is het reserveren van plaatsen met extra beenruimte of voorin in het vliegtuig mogelijk tegen extra betaling.