Enkelcijferige groei geen optie voor Peteri

AMSTERDAM – Sinds de oprichting in 1987 is familiebedrijf Peteri, de fabrikant van de Quooker, op een jaar na elk jaar met dubbele cijfers gegroeid. Ook dit jaar zal het bedrijf, dat zijn 25e verjaardag viert, weer met vijftien procent groeien.

“Dat ene jaar zijn we nog steeds gegroeid”, benadrukt Niels Peteri met klem. “Alleen met maar zeven procent.”

De Quooker, een kraan waarmee direct kokend water kan worden getapt, werd samen ontwikkeld door Niels met zijn vader Henri in de kelder van de familie Peteri in Rotterdam. Nu runt Niels het bedrijf samen met zijn broer Walter. “Ik doe de ontwikkeling, hij doet de verkoop”, verklaart Niels.

In het eerst jaar verkochten ze dertig kranen. In 2011 gingen er 50.000 stuks over de toonbank en wist het bedrijf een omzet te draaien van 25 miljoen euro. Hoeveel daar onder de streep van over bleef wil Peteri niet vertellen, maar genoeg om onafhankelijk te zijn van banken en investeerders.

Verdubbeling in twee jaar

De Quooker wordt nu door 3000 dealers in tien Europese landen verkocht. Elk jaar mikt het bedrijf op 41 procent groei. Dit getal is niet zomaar uit de lucht gegrepen. “Als je elk jaar 41 procent groei, verdubbel je je bedrijf in twee jaar”, aldus Peteri.

Peteri kwam direct vanuit de universiteit bij het bedrijf werken zonder ervaring op te doen in het bedrijfsleven. “Ik ben ook niet het type om onder een baas te werken.” Soms was dat zwaar, hoewel Niels veel had aan zijn vader, die daarvoor een managementpositie had bekleed bij Unilever.

Ervaring

“Helemaal in het begin had ik een gepensioneerde bankwerker aangenomen. “Ik weet nog heel goed dat ik me ‘s nachts lag af te vragen wat hij allemaal moest doen de volgende ochtend. En als ik dat al met een man heb, hoe doe ik dat met dan met twintig 20. Maar door ervaring groei je daar in gelukkig.”

Er werkt nu honderd man personeel bij Peteri, waarvan twintig in de productontwikkeling. Niels benadrukt dat alles in Nederland wordt gedaan. Van ontwikkeling tot productie. “Het is een misvatting dat je productontwikkeling en ontwerp los kan zien van het maken.”

“Voor maakindustrie heb je een divers personeelsbestand nodig. Mensen die ook minder goed achter een beeldscherm kunnen zitten maar die werken met hun handen. Maatschappelijk gezien is dat heel waardevol.”

Investeerders

Investeerders zoeken om een grote stap te maken ziet Peteri niet zitten. “Wij geloven niet in private investeerders. Je kan niet boven een bepaald groeitempo uitkomen ”

“De acceptatie van kokend water uit de kraan heeft tijd nodig. Het idee dat je dat met een groot marketingbudget verandert is een illusie. Dat moet met mond-tot-mondreclame.”

Veiligheid en energieverbruik

De Quooker van Peteri kan soms op scepsis rekenen. Consumenten denken aan onveiligheid of aan de energiekosten, maar de ondernemer wuift deze zorgen weg.

“Er zit een beveiliging op waarbij je moet drukken en draaien, vrijwel onmogelijk voor kinderen. Verder komt er een nevel van kokend water uit de kraan, een soort druppelstraal. Als je daar met je hand onder komt doet dat pijn en dan trek je je hand terug, maar is er nog niks gebeurd.”

Om direct kokend water te kunnen tappen wordt een reservoir aangehouden waar water wordt bewaard met een tempratuur van 110 graden. “Door hoogvacuümisolatie is het stand-by verbruik enorm laag, minder dan 10 watt, omgerekend minder dan 5 cent per dag.”

Verdere uitbreiding

Verdere uitbreiding voor Peteri wordt al aan gewerkt. Het bedrijf wil de Quooker ook in Zuidoost-Azië aanbieden. Bovendien is er net een nieuwe versie uit, de Quooker Fusion die warm, koud en kokend in één kraan aanbiedt.

Ook de eurocrisis gaat geen roet in het eten gooien voor het bedrijf, hoewel het voor ondernemend Nederland niet meer “business as usual” gaat worden, aldus Peteri.

Bikkelen voor de omzet

“Ik denk niet dat het gewoon een dipje is. Het wordt bikkelen voor de omzet. De meest innovatieve ondernemers zullen het goed blijven doen.”

“Er zijn natuurlijk marktpartijen die de laatste jaren achterover hebben geleund. Hoe vaak moet je niet vertellen dat ondernemers moeten blijven innoveren en zich niet moeten verliezen in dingen die afleiden.”

Je moet je niet anders gaan gedragen en goed voor je mensen blijven zorgen. Dan moet het wel lukken.”

Lees meer over:
Tip de redactie