Twitter koppelt advertenties aan interesses

AMSTERDAM – Het sociale netwerk Twitter heeft een nieuwe advertentietool gelanceerd waarmee reclamecampagnes getagd kunnen worden op bepaalde onderwerpen. Alleen mensen met interesse voor dat onderwerp ontvangen dan een advertentie.

Dat maakt Twitter bekend op het blog.

Advertenties kunnen tags als 'hond' of 'animatie' meekrijgen en personen die hier veel over praten ontvangen deze reclames. Hiermee wil Twitter gerichter en effectiever adverteren.

Twitter gaat de zogenoemde 'promoted tweets' ook verbinden aan specifieke gebruikers. Adverteerders kunnen gebruikers met een bepaalde groep volgers aangeven en zich daarop richten. Voor een advertentie van een dancefestival kan de adverteerder zich bijvoorbeeld snel richten tot de volgers van DJ Tiësto en Armin Van Buuren.

Hoeveel geld Twitter momenteel verdient aan adverteerders is onbekend, maar het analysebureau eMarketer verwacht dat het sociale netwerk in 2012 ongeveer 260 miljoen dollar verdient. In 2014 wordt dat bedrag naar schatting verdubbeld.

Lees meer over:
Tip de redactie