Aandelen 2.0

In 1606 investeerde Pieter Harmenszoon 150 gulden in een aandeel van de VOC. Het bleek een goede investering. Het luidde het begin van de Gouden Eeuw in.

Door Peter Bosman

Deze vorm van bedrijfsfinanciering maakte het eenvoudiger om investeringen te doen die de draagkracht van een enkeling te boven gingen.

De wereld was eenvoudig, je wist dat je geld in een schip werd geïnvesteerd. Er waren twee mogelijkheden, het schip kwam op de bodem van de zee of het schip kwam beladen met kostbaarheden terug.

Derivaten

Later namen specialisten het werk over, zij gingen voor ons beleggen, bankiers, fondsmanagers en wiskundigen die slimme beleggingstools bouwen. De specialisten waren zo specialistisch dat uiteindelijk niemand meer door had waarin nu eigenlijk belegd werd: derivaten, subprime hypotheken, gespreide mandjes, noem maar op.

Aandelen leken vooral bedoeld om de oprichters van een bedrijf snel rijk te maken, na de introductie deed de waarde er niet meer toe. Dat leidde tot een crisis. Daardoor kunnen bankiers momenteel niet doen wat ze zouden moeten.

Namelijk geld van spaarders veilig beleggen en geld uitlenen aan bedrijven die het tijdelijk nodig hebben. Ook de beleggers van pensioenfondsen kunnen hebben het lastig, waar kun je je geld tegenwoordig nog met enig rendement stallen?

Er gebeurt wat leuks

De tijden veranderen, kantoren staan leeg want iedereen zit thuis achter de pc, we maken deel uit van een netwerkmaatschappij. Door die netwerken kunnen we razendsnel persoonlijk communiceren, overal vandaan en met wie dan ter wereld. De netwerkmaatschappij geeft een nieuwe impuls aan het aloude aandeel. Aandeel 2.0.

Die nieuwe manier van investeren lijkt heel veel op de oude manier. Investeerders beleggen hun geld in een bedrijf dat ze kennen. En ze kennen hun mede-investeerders ook. Weet u wie de andere aandeelhouders zijn van Koninklijke Olie?

Bij crowdfunding weten de deelnemers dat wel. Investeerders die via crowdfunding beleggen hebben direct contact met medeaandeelhouders en met de bedrijven waarin ze willen beleggen. Dat is voor alle partijen heel prettig.

Kaas of Cash

De crowdfundingcampagne die ik heb lopen roept leuke reacties op van potentiële investeerders, ze stellen hun vragen en geven online tips. Ik kreeg de vraag of ik dividend in de vorm van kaas kon uitkeren. En sindsdien heb ik me voorgenomen om die keuze toe te voegen.

Juist door deze betrokkenheid leveren de aandeelhouders bij crowdfunding meer op dan de anonieme belegger die zijn geld via een fondsmanager belegt.

Peter Bosman uitgever van ondernemersboeken bij Publimix en voert daarnaast een crowdfunding campagne voor Bergens Blonde, een nieuw Hollands kaasmerk.

Tip de redactie