Google+ op jacht naar zakelijke gebruiker

AMSTERDAM – Het sociale netwerk Google+ gaat zich meer op zakelijke gebruikers richten. Het netwerk wordt uitgebreid met een aantal functies dat specifiek bedoeld is voor bedrijven, zo onthult het internetbedrijf op zijn blog.

Pas vanaf eind oktober 2011 kunnen gebruikers met een zakelijk Google-account zich aanmelden voor het vijf maanden daarvoor gelanceerde sociale netwerk. Nu wordt een aantal functionaliteiten van Google+ en Google Apps geïntegreerd.

Het concern speelt hiermee in op de opmars van zakelijke sociale netwerken, zoals Yammer en Jive. Beveiliging vormt een belangrijk onderdeel.

Gebruikers van Google-apps kunnen de content die ze op Google+ plaatsen bijvoorbeeld markeren als ‘restricted’, waarmee de berichten alleen zichtbaar worden voor mensen binnen het bedrijf. Zo functioneert Google+ als een soort besloten sociaal netwerk.

Hangouts

De functie Hangouts biedt de mogelijkheid live videogesprekken te voeren met meerdere personen. Via Gmail kunnen gebruikers een hangout beginnen en ondertussen een Google Doc openen om samen met hun collega’s aantekeningen te maken en bewerken. Daarnaast is het nu mogelijk een hangout toe te voegen aan aan Calendar-gebeurtenis.

Google+ heeft nog meer plannen voor de komende maanden, waaronder een mobiele versie voor zakelijke gebruikers.

Makkelijker

“Net als Google Apps kan Google+ collega’s helpen zaken makkelijker af te handelen en elkaar ondertussen beter te leren kennen”, aldus Clay Bavor van Google Apps op het blog.

Bedrijven die al overgestapt zijn op Google kunnen tijdens een preview-periode gratis gebruikmaken van de zakelijke functies. Dit geldt tot het eind van 2013.

Lees meer over:
Tip de redactie