'Biermarkt zit nog steeds op slot'

WOERDEN - De contracten tussen cafébazen en bierbrouwers laten nog steeds te weinig ruimte voor gezonde marktwerking, blijkt uit een woensdag gepresenteerde enquête van onderzoeksbureau Panteia/EIM.

Branchevereniniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) roept toezichthouder NMa daarom op om maatregelen te nemen, zodat de consument weer uitzicht heeft op een eerlijke prijs voor zijn biertje in de kroeg.

Sinds 2006 is slechts 14,8 procent van de 643 ondervraagde horecaondernemers overgestapt naar een andere brouwerij voor hun tapbier. ''Dat is een bevestiging dat de horecabiermarkt op slot zit", vindt een woordvoerder van de KHN. ''Zelfs vergeleken met moeilijke markten als van stroom, gas en zorgverzekeringen is dit aantal erg laag."

Ruim een kwart van de cafés overwoog wel om over te stappen, maar heeft dit toch niet gedaan. Bierbrouwers helpen vaak beginnende cafés aan een starterskapitaal, op voorwaarde dat ze de eerste jaren alleen hun bier schenken.

Veel cafébazen zitten daardoor vast aan contracten, waar zij moeilijk onderuit kunnen. Zeker voor cafés waarvan de brouwerij eigenaar is van het horecapand bestaat er nauwelijks een mogelijkheid om naar een andere, goedkopere leverancier van tapbier over te stappen.

En als een ondernemer al overstapt, zo blijkt uit het onderzoek, dan is de gebondenheid met de nieuwe brouwerij vaak nog groter dan bij het oude contract. Tegenover elke twee bedrijven die een beter contract afsluiten door over te stappen, staan vijf horecabedrijven waarvan de afhankelijkheid van de brouwer nog verder toeneemt.

Tip de redactie