AMSTERDAM - Als jonge techondernemer hoeft je niet in Amsterdam of Berlijn te zitten, bewijst de Zeeuwse startup Shearn.

Leandro Obrie en Robbert Peeters bedachten samen met Bart Jansen en Jeffrey Krist het idee voor de app Shearn, waarbij gebruikers credits sparen bij onder andere een uitgaansgelegenheid of winkel door informatie daarover of foto's ervan te delen op sociale media. Met die credits, of zoals Peeters het noemt, “digitale airmiles”, kunnen zij sparen voor goodies.

Beide jonge ondernemers zijn druk, want Obrie had al een eigen communicatie- en marketingbureau en Peeters maakt filmproducties voor grote muziekevenementen.

Het idee voor het nog te lanceren Shearn kwam, zoals bij velen het geval is, uit onvrede over bestaande diensten: “Bij Foursquare kan je alleen maar inchecken en een paar personen worden beloond. Wij willen dat je met je aanwezigheid echt iets kan.”

Verdienmodel

De bedenkers bieden drie verschillende abonnementen aan partijen, die daarmee zelf bepalen in hoeverre zij specifieke aanbiedingen of deals kunnen maken. Maar voordat die partijen geregeld zijn, reizen Obrie en Peeters heel wat af, ook naar het buitenland.

Ideale ligging

Shearn opereert nu vanuit Sas van Gent, een kleine stad in Zeeland tegen de Belgische grens. Vanwege die ligging richt de startup zich dan ook op zowel Nederland als België. “Demografisch gezien liggen we eigenlijk hartstikke goed”, zegt Obrie. “Binnen twee uur zitten we in Amsterdam of in Antwerpen.”

Toch heerst er in Zeeland geen startupcultuur zoals in Amsterdam. “Dat komt doordat er geen kennis van tools is, of dat ze geen ballen tonen”, stelt Peeters. “Zeeland heeft wat dat betreft een beetje last van het Calimero-syndroom.” Obrie voegt toe: “Wij kennen ze wel, de mensen die meer tijd in hun startup steken dan in hun leukste hobby, maar ik heb het idee dat er ook veel faalangst is.”

Zaken doen met Belgen

Shearn heeft daar vooralsnog geen last van. De bedenkers geven aan met zeven partijen te spreken die concreet zijn. Waaronder een paar Belgische partijen, en dat heeft gevolgen voor de manier waarop zaken gedaan worden.

Volgens beide bedenkers is overleg in Nederland en België een wereld van verschil. “Vlamingen zijn wel geïnteresseerd in nieuwe technologie, maar ze zijn terughoudend. Ze willen vooral luisteren. Daarnaast hebben we Shearn vaker dan in Nederland moeten uitleggen”, zegt Obrie.

Peeters: “Ook zijn wij Nederlanders natuurlijk veel directer. Dat werkt niet in België. Daar moet je eerst interesse tonen in het persoonlijke leven van de partij aan de andere kant van de tafel.”