Flipboard begint inkomsten te genereren

SAN FRANCISCO - De applicatie Flipboard begint voor het eerst omzet te genereren. De samenwerking met uitgevers zorgt voor inkomsten uit advertentieverkoop.

Dat vertelt Christel van der Boom, verantwoordelijk voor de communicatie bij Flipboard, tegenover NUzakelijk.

De gratis applicatie geeft je social media weer als een tijdschrift, waar je doorheen bladert of "flipt". Samenwerking met voornamelijk Amerikaanse uitgevers, waaronder de New York Times, zorgt dat Flipboard ook andere content biedt. Van de advertenties in deze 'online tijdschriften' krijgt Flipboard een klein percentage.

De startup uit Palo Alto heeft 20 miljoen gebruikers verzameld in zijn tweejarig bestaan. 1,5 miljoen mensen gebruiken de applicatie dagelijks.

Nederlanders

"Momenteel krijgen we een nieuwe gebruiker per seconde erbij", aldus Van der Boom, die een van de vijf Nederlanders is die werkt bij het bedrijf. Het aantal medewerkers is sinds september 2010 gegroeid van 21 naar 57.

De app was in eerste instantie alleen beschikbaar voor iPhone en iPad, maar in juni is daar een Android-applicatie aan toegevoegd. Tevens is in een Nederlandse versie gelanceerd.

Flipboard is momenteel in acht talen beschikbaar. "Maar onze app wordt in 200 landen gebruikt", voegt Van der Boom toe.

Tip de redactie