De wat oudere Westerse man, grijs en ietwat kalend, komt regelmatig in ons restaurant een sandwich eten. Hij komt altijd alleen en mijn vriendin en ik vragen ons af wat hij doet in Jinghong. We voelen soms wat medelijden met hem, hij lijkt eenzaam.

Door Nuhi Bunyak

Maar dan gaat op een dag de telefoon. “Hoi, mijn naam is zus-en-zo en ik ben de assistent manager van Jim.” “Wie is Jim?” vraag ik. “De oudere man die regelmatig bij jullie in het restaurant komt. Hij is onder de indruk en heeft me gevraagd om eens met jullie te komen praten.”

Een week later praten we en dan blijkt dat Jim de general manager is van het Crown Plaza Resort in oprichting in Jinghong.

Crown Plaza is de eerste grote internationale hotelketen die hier haar deuren opent. In december staat de opening gepland en ze zijn daarmee het Sheraton een klein jaar voor.

Keukens

Maar ze hebben een probleem – hun keukens zijn nog niet af terwijl ze wel moeten beginnen met het trainen van hun personeel en het testen van de markt met hun gerechten.

Zij hebben rondgekeken in Jinghong en zijn, via de sandwiches van Jim, bij ons uitgekomen met de vraag of ze Wangtianshu daarvoor mogen gebruiken. Wij hebben de best geoutilleerde en schoonste keuken in Jinghong volgens hen en dat bevalt ze.

In ruil voor die mogelijkheid gaan ze de inrichting van het restaurant, het menu en onze service- en keukenprocedures eens goed onder handen nemen. Ze trainen ons personeel mee, samen met dat van hen. Het beoogde eindresultaat is een 'overhaul' van Wangtianshu waar ze later met een gerust hart hun dure clientele naar toe kunnen sturen.

Win-win, zo lijkt het. Wij hebben het in de rustige, snoeihete zomer moeilijk en ik zoek al tijden naar hoe het beter kan. Maar als je iets wilt veranderen, moet je wel weten waarin je het wilt veranderen. En met mijn gebrekkige horeca ervaring was ik daar nog niet uit.

Veranderen

Andy, de broodmagere Maleisische chef van het Crown Plaza met jarenlange ervaring in dure hotels in Australie en China, begint te vertellen wat hij graag zou willen veranderen: “We zetten die koelkast met produkten buiten neer en presenteren daar een aantal nieuwe zoetwaren in."

"Verder gaat die andere koelkast naar die hoek zodat mensen vanaf de straat beter kunnen zien wat we aanbieden. Het menu vereenvoudigen we en we wijzigen een aantal Aziatische gerechten in gerechten die beter passen bij de lokale smaken. De open keuken is leuk maar daar zetten we die kast voor. Daar presenteren we het brood in. De huidige broodbakken verdwijnen.”

Hij weet waar hij het over heeft en praat zoals het een chef betaamd. Zeer beslist en controlerend.

Luisteren

Tijdens de monoloog van Andy voel ik een paar keer de neiging om de controle terug te pakken maar geef daar niet aan toe. Ik moet luisteren en hun professionele adviezen aannemen. Daar zit een risico in maar dat moet dan maar.

Want als ondernemer en manager moet je weten waar je tekortkomingen liggen. Wanneer zich dan een situatie aandient waarin die tekortkomingen prachtig – en vrijwel voor niets – worden aangevuld, moet je je zegeningen tellen.

Het werk dat ik het afgelopen jaar heb verzet om van ons restaurant in ieder geval een in financiele zin behoorlijk geleid, schoon en kwalitatief goed restaurant te maken, is daarmee voorlopig bekroond.

Nuhi Bunyak is ondernemer en essayist in het zuiden van China. Zijn bedrijf South China Management Solutions participeert in de horeca en adviseert Chinese en Westerse ondernemingen. Hij is bereikbaar op nuhibunyak@gmail.com