De Startersfabriek, een bedrijf dat vanuit Arnhem startende ondernemers begeleidt, wil 50.000 euro ophalen via crowdfunding.

Medeoprichter Marten Lemstra vertelt hoe ze dit aanpakken en of de doelstelling wordt gehaald. Aflevering 5: Crowdfunding? Zo moet het!

Voor de nodige inspiratie voor onze eigen campagne kijken we naar een aantal succesvolle crowdfundingacties en proberen we hiervan te leren en elementen op onze eigen campagne toe te passen.

Pebble watch (Kickstarter)

De Pebble watch is een slim horloge dat in verbinding staat met je smartphone en in staat is om berichten en informatie van je telefoon op het horlogedisplay te tonen. Handig als je op de fiets zit en je telefoon in je jaszak zit.

Via het Amerikaanse platform Kickstarter moest er 100.000 dollar gefund worden voor de productie van de eerste 1000 horloges. Investeerders kregen in ruil voor 99 dollar een Pebble watch. De crowdfundingactie liep zo goed dat de benodigde 100.000 dollar binnen een aantal uur gefund was en de teller na 28 uur zelfs op ruim 1 miljoen dollar stond.

Uiteindelijk is er ruim 10 miljoen dollar gefund door bijna 70.000 investeerders! Het product bleek zelf de grootste reden voor het enorme succes. De Pebble Watch was exclusief verkrijgbaar voor investeerders op Kickstarter en iedereen wilde het horloge hebben.

Dit inspireerde ons tot het geven van een preview van een Startersfabriek-product, een flesje Knetterzeep, aan elke investeerder die meer dan 100 euro investeert.

Brand Expedition (Symbid)

Martijn Arets reisde in een oud Volkswagenbusje door Europa en deed onderzoek naar de succesfactor van merken als Adidas en Lego. Zijn interviews en bevindingen legde hij vast in het boek ‘Brand Expedition’ dat zeer goed ontvangen werd.

Voor de productie van een internationale versie en de vertaling naar het Engels haalde Martijn 20.000 euro op via crowdfunding. Wat voor ons erg leerzaam en inspirerend was, is dat Martijn al vanaf dag één in staat was zijn verhaal en ervaringen te delen via verschillende online en offline kanalen, waaronder social media, pers en Youtube.

De belangstelling rondom Brand Expedition nam snel toe en investeerders pakten de uitdaging om de crowdfunding campagne te laten slagen aan als een gezamenlijk doel. Een bijkomend voordeel was dat de Nederlandse editie van Brand Expedition al bekendheid had opgebouwd: een tastbaar boek met onder andere een nominatie als ‘beste ondernemersboek 2011’.

Mensen investeerden dus niet in een vaag idee, maar in iets heel concreets. Uiteindelijk werd er in circa 2 maanden tijd door 171 investeerders succesvol 20.000 euro gefund.

Wij hebben ook een filmpje opgenomen en een social media plan opgesteld om zo actiever onze boodschap te verspreiden.

Vechtclub XL (Crowd about now)

Vechtclub XL is een bedrijfsverzamelgebouw en broedplaats voor creatieve ondernemers. Een oud magazijn in Utrecht moet omgebouwd worden naar een inspirerend pand met verschillende kantoren, ateliers en studio's. Voor de verbouwing is 65.000 euro begroot en investeerders krijgen na 4 jaar hun inleg plus 14 procent rendement terug.

Door het goede verhaal van de ondernemers, onder meer over hergebruik van oude materialen en het creëren van een nieuwe bestemming voor een oud pand, wint de crowdfundingactie snel sympathie en belangstelling bij een groot publiek.

Er ontstaat een gunfactor voor deze groep jonge ondernemers die het lef heeft om zonder verdere subsidies zo’n omvangrijk project aan te pakken. Naast het succesvol ophalen van 65.000 euro voor de verbouwing van het pand, krijgt Vechtclub XL mede door de cowdfunding actie zoveel aanvragen dat het pand gelijk vol zit met huurders. Gaaf!

Gunfactor

Ook wij proberen een gunfactor te creëren door onze maatschappelijke betrokkenheid te benadrukken en uit te leggen dat we investeren in ondernemerschap.

Inspiratie is overal. Succesvolle crowdfunding acties gaven en geven ons nieuwe ideeën om ons verhaal te doen leven bij de ‘crowd’ en om te blijven verbeteren.

Kijk hier voor actuele stand en het inhoudelijke voorstel van De Startersfabriek

Lees hier deel 1 'Zonder crowd geen funding', deel 2 ‘First things first’ ,deel 3 'Vergroot je crowd' en deel 4 'Juridische en financiële impact'

Eind september maakt De Startersfabriek de balans op en verschijnt de laatste aflevering in deze serie