AMSTERDAM – Een simpel idee: maak van een leeg winkelpand een reclamebord. Twee jonge ondernemers kregen het relatief eenvoudig voor elkaar in een Groningse winkelstraat. Nu stromen de aanvragen binnen.

Thimo Bons, vers afgestudeerd van de opleiding communicatie aan de Hanzehogeschool, en Ramon Lukkien, de laatste hand leggend aan zijn scriptie, kregen het idee toen ze door de Groningse Folkingestraat liepen. “Overal in het centrum zie je lege winkelpanden. Het is hartstikke zonde”, zegt Bons.


“Die winkelpanden in Groningen zijn prachtig, vaak monumentaal, maar binnen liggen dikke lagen stof en stapels ongelezen post onder de brievenbus.”

Wat als zo’n winkelpui kan worden omgetoverd in een reclamebord, zo dachten de mannen. Dat ruimt tenminste een beetje op en zo kan er toch nog wat geld verdiend worden. “Het lijkt alsof mensen afwachten tot de crisis is overgewaaid. Tot die tijd doen ze niets. Maar wij denken juist: hier kan je leuke dingen doen.”

De mannen kozen een pand in de Fokkingestraat uit, namen contact op met de pandeigenaar en ondertussen gingen ze ook op zoek naar een geschikte adverteerder. “Via contacten bij de gemeente kregen wij de gegevens van de eigenaar te pakken. Later kwamen we er achter dat dat ook gewoon via het kadaster kan. Ja, dat soort dingen wisten wij allemaal niet.”

Photoshoppen

“We namen een foto van het pand, photoshopten er een voorbeeldreclame in en stuurden het de eigenaar toe. Een paar dagen later ging hij al akkoord”

Eén van de moeilijkste dingen vonden Bons en Lukkien nog wel het bepalen van een prijs, want ook daar hadden ze nog weinig ervaring mee. “Het levert de eigenaar natuurlijk lang niet zoveel op als een huurder. Wij bieden geen oplossing voor de leegstand, maar anders verdient een eigenaar niets”, aldus Bons.

Een potentiële adverteerder hadden de mannen ook al snel op het oog: Groningen Airport Eelde. “Zij krijgen over een tijdje een langere start- en landingsbaan en verwachten dan ook meer passagiers. Dus het leek ons logisch dat ze zichzelf wilden presenteren.” Dat bleek inderdaad het geval. “Je moet bedenken: zo’n winkelpand is echt een super A-locatie.” Begin deze maand was de eerste reclamegevel van Window Brokers dan ook een feit.

Weinig moeite

Lege winkelpanden krijgen de laatste tijd wel vaker onconventionele bestemmingen. Zo zijn de zogenaamde pop-up-stores - tijdelijke winkels - erg populair. Ook kunstenaars willen er nog wel eens hun atelier beginnen. Bons: “Dat levert een eigenaar ook geld op. Maar het kost hem ook meer moeite. Denk alleen al aan het gebruik van gas, water en licht. Wij hebben niks nodig en zijn er als het moet ook zo weer uit.”

Maar als er een reclamebord voor de gevel hangt, kan niemand naar binnen kijken en wordt het voor de eigenaar wellicht nog moeilijker om het pand te verhuren. “Wij bieden dan ook de mogelijkheid om in de advertentie ruimte in te bouwen voor een uiting van de pandeigenaar. Maar we krijgen ook vaak te horen dat dat toch allemaal via Funda gaat tegenwoordig. Dus eigenlijk is er weinig aan de hand.”

Simpel

Het idee is zo simpel. Zijn er niet al heel veel van dit soort initiatieven? “Dat dachten wij ook, maar toen we hier naar gingen zoeken, kwamen we alleen een bedrijf tegen in Rotterdam dat het aanbiedt. Maar zij doen er verder niet veel mee. Nee dus, volgens mij zijn we tamelijk alleen in de markt.”

Nadat het eerste pand was aangepakt stroomden de aanvragen binnen, aldus Bons. “Zowel van adverteerders als van pandeigenaren. We zijn nu met zo’n tien panden bezig in Groningen en verder ook in Emmen en Zwolle. Het gaat dus heel goed.”

Het pand aan de Fokkingestraat stond al acht maanden leeg, voordat Window Brokers het onder handen nam. Maar onlangs kregen Bons en Lukkien de mededeling dat de eigenaar een nieuwe huurder heeft gevonden. Een meubelhandel trekt er vanaf half september in, zo heeft Bons gehoord. Dus de advertentie van de luchthaven zal weggehaald moeten worden.

Is er hier een verband te leggen tussen de advertentie en de plotselinge verhuur? “Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar het pand heeft natuurlijk de afgelopen tijd wel heel veel aandacht gekregen. Het stond zo lang leeg en nu ineens wordt het verhuurd. Opmerkelijk is het zeker. Het kan een mooie bijkomstigheid zijn.”