AMSTERDAM – Er valt goed geld te verdienen in Rusland voor het mkb. Maar wie zijn geluk wil beproeven in het grote land, zal zich terdege moeten voorbereiden. Informatie voor ondernemers is nu echter versnipperd. Een Russisch-Nederlandse handelskamer zou dat probleem kunnen oplossen.

Voor zo’n handelskamer pleit Robert Nahon van Venster naar Rusland, een organisatie die het onderlinge contact tussen de twee landen stimuleert. Dergelijke bilaterale handelskamers zijn er al voor Duitsland, Groot-Brittannië en Amerika, maar om “onduidelijke redenen” is het er voor Rusland nog steeds niet van gekomen, vertelt Nahon.

“Russen worden steeds rijker. Het land zal meer en meer een zuigkracht op Nederlandse ondernemers uitoefenen.”

Na de Perestroika, de hervormingen die Rusland veranderden van een communistische staat in kapitalistische democratie, wisten de grote Nederlandse multinationals snel een graantje mee te pikken van de opbloeiende economie. Maar het midden- en kleinbedrijf blijft hier bij achter. Sommige obstakels blijken vaak onneembare hindernissen.

Taalbarrière

Nederlandse ondernemers hebben vooral veel problemen met de Russische taal, zo blijkt uit onderzoek dat Venster naar Rusland in opdracht van de Russische Kamer van Koophandel deed. Ook hebben ondernemers moeite met het vinden van betrouwbare zakenpartners en ontberen ze kennis van de lokale markt. Daarnaast worden ruzie met de douane en de bureaucratie en verschillen in zakencultuur genoemd.

“Zakendoen in Rusland begint met het investeren in je zakenrelatie. Daar moet je echt een paar jaar voor uittrekken. Het gaat om vertrouwen kweken. Een band vormen.” Maar als die band eenmaal is gesmeed, dan heb je ook een zakenrelatie voor het leven, zegt Nahon. “En een Russische klant is een goede klant. Zo betalen ze altijd honderd procent cash vooruit. Kom daar maar eens om in Nederland. Bij Nederlanders moet je vaak drie maanden wachten tot je uiteindelijk eens betaald krijgt.”

Een onafhankelijke Nederlands-Russische handelskamer kan ondernemers ondersteunen bij alle aspecten van het zakendoen in Rusland, denkt Nahon. De informatie die nu versnipperd ligt bij organisaties als het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering, het EVD van AgentschapNL en verschillende adviesbureaus, kan hier dan gebundeld worden.

Zo’n handelskamer zou overigens ook Russen kunnen helpen die hun kans willen wagen op de Nederlandse markt. Het geld voor deze handelskamer zou moeten komen van aangesloten leden.

Exportcijfers

Dat de Russische markt interessant is, weet Nahon zeker. Maar hoe interessant precies, daar kan hij geen inzicht in geven. Zoals alle informatie, blijken ook exportcijfers niet centraal te worden bjigehouden. Maar volgend jaar is volgens Nahon “het jaar van de bilaterale betrekkingen tussen Rusland en Nederland” en naar aanleiding daarvan zal Venster naar Rusland proberen al deze handelsgegevens netjes op een rijtje te krijgen.

De markt mag dan aantrekkelijk zijn; ondernemers moeten nu zeker niet halsoverkop oostwaarts trekken. “Tegen ondernemers die hun koffertje willen pakken, een vlucht naar Sint Petersburg boeken en verwachten drie dagen later met een contract terug te komen zeg ik: ‘Blijf alsjeblieft thuis’. Wie wil zakendoen in Rusland, moet echt een heel goed stappenplan hebben.”