Crowdfunding in de praktijk: Vergroot je crowd

De Startersfabriek, een bedrijf dat vanuit Arnhem startende ondernemers begeleidt, wil 50.000 euro ophalen via crowdfunding. Medeoprichter Marten Lemstra vertelt hoe ze dit aanpakken en of de doelstelling wordt gehaald. Aflevering 3: Vergroot je crowd.

Zodra je crowdfunding actie online staat is het zaak er zoveel mogelijk aandacht voor te krijgen. En te zorgen dat mensen niet alleen naar je voorstel kijken, maar ook daadwerkelijk gaan investeren.

On- en offline gebeurt veel. Zoveel, dat het moeilijk is de aandacht van potentiële investeerders te trekken en nog moeilijker deze vast te houden. Zorg dus dat je een plan hebt. En investeer in je eigen crowd.

Het benaderen van je netwerk is de eerste stap naar buiten. Maak je er niet te makkelijk van af en neem de tijd om potentiële investeerders echt te bereiken. Zo kun je veel beter uitleggen wat crowdfunding is en waarom je er mee bezig bent. Ga bij mensen langs, pitch op netwerkevents en verkondig je boodschap aan iedereen die je spreekt. Niets overtuigt meer dan jouw eigen overtuiging.

Website

Richt een speciale website in, maak een speciale landingpagina of verander de homepage van je bestaande website in een tijdelijke pagina over je crowdfunding actie. Of begin een blog over je project. Hoe dan ook, zorg dat er online iets over je actie is te vinden.

Via social media kun je veel mensen bereiken. Wordt het Facebook, Twitter of LinkedIn? Kies wat bij je past, waar je goed in bent of waar je tijd voor hebt. Maar doe het goed. Maak een plan en verspreid je berichten. Vertel iets interessants of leuks en wees relevant. Stel vragen en zorg dat mensen je boodschap willen liken, sharen en retweeten. Je crowd zal groeien en je verhaal wordt bekend.

Pers

Vraag je af of het zin heeft een standaard persbericht te sturen naar een journalist die jou niet kent en die een inbox vol soortgelijke berichten heeft. Bel iemand van een nieuwsblog eens op en kijk hoe je een relevant artikel kunt aanleveren. Denk mee met de redactie en pitch jouw idee voor een artikel met passie. Zo heb je een veel grotere kans op aandacht van media.

Veel mensen die jouw tweet, e-mail of blogpost lezen willen best even een kijkje nemen op de pagina waar je crowdfunding-actie beschreven staat. De tweede stap is ervoor zorgen dat ze echt gaan investeren. Vergeet niet om hier heel direct naar te vragen en op te wijzen: je hebt immers een goed zakelijk voorstel. Laat mensen meedenken, stel vragen, vraag reacties. Als ze zich betrokken voelen, is de kans op een investering groter.

Goed verhaal

Blijf dus investeren in je eigen crowdfunding-project. Door je crowd te vergroten en te overtuigen, zal de funding volgen. Dat gaat niet vanzelf, maar je eigen overtuiging, een goed verhaal en een plan zijn een goed begin. En vergeet niet om advies of hulp te vragen als je ergens zelf niet zo goed in bent.

Wij merken dat het veel tijd en discipline kost om al deze punten goed uit te voeren: iedere dag een half uur voor social media, tweewekelijks een nieuwsbrief en iedere week een artikel voor een nieuwsblog. Maar onze campagne gaat wat ons betreft nog niet snel genoeg.

Met name resultaat boeken via social media en ons eigen netwerk vinden we lastig. Hier gaan we de komende weken dus hard mee aan de slag.

Tips en ideeën zijn meer dan welkom @Startersfabriek!

Lees hier deel 1 'Zonder crowd geen funding' en deel 2 ‘First things first 

Kijk hier naar de stand van zaken van onze crowdfunding actie.

NUwerk

Tip de redactie