AMSTERDAM – De middelen van supermarkten om de prijzen nog meer te verlagen zijn beperkt en nog een consolidatieslag lijkt de enige uitkomst.

Dit voorspellen analisten van ABN Amro in een sectoranalyse. Supermarkten hebben in het verleden al geprobeerd met een aantal maatregelen de prijsdruk op te vangen.

Efficiëntieverbeteringen zijn doorgevoerd en leveranciers zijn onder druk gezet.
Schaalvergroting is de enige manier om nog een efficiëntieslag te maken en de kosten te drukken, aldus ABN Amro.

Analist Mathijs Deguelle vertelt in een toelichting dat hij verwacht dat vooral Albert Heijn en Jumbo, de twee grote spelers op de markt, op zoek gaan naar overnamekandidaten.

'Makkelijke' kandidaten

“Albert Heijn is bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd in de Randstad. Er zijn nog plekken waar ze minder aanwezig zijn.” De kleine regionale supermarkten van de Superunie zijn daarvoor de “makkelijke” kandidaten.

Verder verwachten de analisten dat prijsvechter Lidl een grote speler gaat worden. “Op termijn zal de Lidl meer en meer richting het middensegment van full-service supermarkten kruipen, zonder het imago van discounter volledig te verliezen.”

Onlangs nam Jumbo nog C1000 over, waardoor ongeveer 300 winkels worden omgebouwd naar Jumbo-supermarkten. In 2009 nam Jumbo ook al Super de Boer over voor ruim 550 miljoen euro.