AMSTERDAM – Het Nederlandse bedrijf Distimo analyseert data uit appwinkels en is al enige jaren een succesvolle startup. Hoe is dat tot stand gekomen en waar ligt de toekomst van het bedrijf?

Distimo begon in 2009 met het analyseren van data van app-ontwikkelaars, het verkopen van data aan appwinkels zelf en de grote telecomaanbieders zodat zij per land kunnen zien welke apps het goed doen. Daarnaast wordt elke maand een trendrapport uitgegeven. Het bedrijf is winstgevend en kent nu 17 medewerkers.

De startup analyseert publieke data, plus gemiddeld een kwart van alle data van ontwikkelaars wereldwijd. Door middel van een eigen ontworpen algoritme worden deze twee datasets gekoppeld en worden analytics over de gehele markt berekend. Op het kantoor hangt zelfs een 'beurstikker' met daarop het percentage van de verzamelde data per dag.

Oprichting

Na hun studie besloten CEO Vincent Hoogsteder en drie vrienden het bedrijf op te zetten. Dat deden zij bij Utrecht Inc, een accelerator voor startups. En dat heeft de vier oprichters goed gedaan: “Als je begint moet je eerst heel veel zaken om je bedrijf heen regelen. UtrechtInc faciliteerde dat. Want als je start wil je eigenlijk gewoon aan de bak”, zegt Hoogsteder.

Distimo heeft veel opgedaan bij de accelerator. “We hebben een gezonde Hollandse aanpak geleerd: heel snel naar klanten luisteren en snel waarde voor ze creëren.”

Gat in de markt

Vandaag de dag heeft het appstore-model zich al lang bewezen. Maar bij de oprichting had Hoogsteder nog lang niet het idee dat Distimo een gat in de markt had gevonden.

“Eerlijk gezegd hadden we het gevoel dat er wel behoefte was aan onze diensten, maar dat is natuurlijk een zekerheid van niets. Wel waren we ervan overtuigd dat mobiel zou gaan groeien. En we hadden vier goede eigenschappen bij elkaar, dus we hadden eigenlijk meer geloof in ons team en de markt. We lieten ons wel leiden naar waar nodig was.”

Concurrenten

Nu kent Distomo een bijna unieke positie in de wereld, want het is een van de weinige bedrijven die de hele appmarkt analyseren. “Comscore bijvoorbeeld onderzocht de desktop-markt, wij vulden het mobiele gat op”, stelt Hoogsteder. “Natuurlijk zijn er concurrenten in Amerika, maar die zitten nog in de fase van ons oude, nooit uitgevoerde businessmodel (het verkopen van analyses aan ontwikkelaars – red.). We lopen nu dus voor.”

Gewoonte

Toch denkt de CEO nog niet dat Distimo 'er al is'. “We zijn nog niet eens begonnen, er valt nog veel te analyseren. Apps begrijpen de consument bijvoorbeeld nog niet. Een app houdt bijna geen rekening op welk apparaat je zit. Daar kunnen we nog veel advies over geven.”

Bedrijven zullen volgens Hoogsteder daarom goed moeten kijken hoe een app het beste de koppeling kan leggen met de consument. “Ze moeten meegaan in de gewoonte van een consument, zoals Flipboard goed doet. Die laten consumenten bladeren door een nieuwsfeed zoals je ook een tijdschrift leest.”

Trends

Doordat Distimo per land appwinkels analyseert, komt het bedrijf met soms onverwachte trends. In Japan bijvoorbeeld spelen tablets geen grote rol, terwijl we in Nederland juist het idee hebben dat de markt naar tablets verschuift. “Veel bedrijven worstelen dan ook op welke platforms ze hun apps moeten aanbieden”, aldus Hoogsteder. Ook ziet hij een flinke groei van het Windows Phone-platform.

 

Maar volgens de CEO komt er met de lancering van de Amazon App Store in Nederland nog een serieuze speler bij. “Amazon heeft natuurlijk al klanten in Nederland. Zij hebben straks hetzelfde voordeel als Apple met iTunes had: creditcardsgegevens zijn er al.”

Daarnaast verwacht Hoogsteder dat de Amazon App Store een concurrent wordt voor Google Play. “Amazon kan veel geld verdienen met zijn appwinkel op Android-toestellen, door een hele goede combinatie van hardware en infrastructuur. Ook ontwikkelaars is deze appwinkel daarom interessant. Amazon gaat zijn stempel drukken op Android”.

'Doemscenario'

Hoewel het goed gaat met Distimo, had de startup in het verleden een klein luxeprobleem. “We hadden te veel ideeën, we zagen veel kansen in de markt. Maar zoals het bij ieder beginnend bedrijf gaat: je moet focussen en eerst overleven. Toen hebben we de niche 'apps' binnen de mobiele markt gekozen.”

Hoewel de startup met de technologie mee wil blijven groeien, ligt er een mogelijk doemscenario op de loer waar grote spelers van de markt verdwijnen. Hoogsteder: “Bij Blackberry en Nokia vallen grote klappen. Aan ons dan de taak om orde in die chaos te scheppen. Wij zijn natuurlijk gebaat bij meer evenwichtige spelers.”