AMSTERDAM - In Amsterdam en Den Haag worden de Telefoongids en de Gouden Gids alleen bezorgd bij wie daar uitdrukkelijk om vraagt.

Amsterdammers en Hagenaars vonden deze week een kaartje in de bus van De Telefoongids BV, het bedrijf achter de twee gidsen. “Wilt u ons laten weten of u de papieren editie van De Telefoongids & Gouden Gids wenst te ontvangen?”

Dat was voor het eerst. Tot vorig jaar ploften de lijvige boekwerken van de Gouden Gids en de Telefoongids elk jaar op de deurmat van miljoenen huishoudens. Dit terwijl 30 procent de gids linea recta de prullenbak in gooit, zo concludeerde tv-programma Kassa een paar jaar geleden. Milieuvervuilend en niet meer van deze tijd, vinden veel critici. Online zijn telefoonnummers namelijk prima te vinden.

De Telefoongids BV laat NUzakelijk weten de papieren editie voorlopig gewoon uit te blijven geven. “We zullen niet stoppen zo lang er behoefte aan is. De papieren gidsen hebben nu nog 3,5 miljoen gebruikers”, aldus een woordvoerder. De Telefoongids BV haalt ook nog steeds 50 procent van de omzet uit de papieren gidsen.

Proeven

Maar dat wil niet zeggen dat de gids dan ook maar automatisch bij iedereen afgeleverd hoeft te worden. In Amsterdam en Den Haag lopen daarom proeven waarbij de gidsen alleen bezorgd worden bij wie het kaartje terugstuurt met het verzoek ‘Ja, deze ontvang ik graag kosteloos’. In Den Haag doet het bedrijf daarnaast nog extra proeven met mensen die langs de deuren gaan met de vraag of men een gids wenst.

Tot november vorig jaar werkte De Telefoongids ook al met ‘verzoekkaartjes’ die het bedrijf meestuurde met de gids, maar hierop konden mensen alleen aangeven dat ze de gids niet meer wilden ontvangen. En belangrijker: wie het kaartje niet opstuurde vond de gids het volgend jaar gewoon weer op de deurmat.

Dat is nu dus andersom. Het kaartje niet terugsturen betekent: niet ontvangen. “We houden deze nieuwe proef in Den Haag en Amsterdam, omdat men in grote steden veel meer op internet zit dan in de provincie”, aldus de woordvoerder.

Zij benadrukt dat het bedrijf vanuit de wet een verplichting heeft om de telefoonnummers beschikbaar te maken voor iedereen. “Maar de wet is lastig te interpreteren en er is dus ook veel discussie over wat dit inhoudt voor ons.”

Zo wordt wel geopperd dat de gidsen op de postkantoren kunnen liggen, die daar dan kunnen worden opgehaald. En ook speelt de vraag of informatievoorziening via internet niet gewoon voldoende is.

Crossmediaal

Voor De Telefoongids verandert de markt hoe dan ook. Zoals gezegd komt nu de helft van de omzet uit online activiteiten. In 2015 zal dit aandeel opgelopen zijn tot 80 procent, zo verwacht het bedrijf.

Die ontwikkeling heeft bijvoorbeeld ook geresulteerd in de ‘crossmediale uitgave’ voor de regio’s rond Hoorn en Zaandam. “Daar geven we de gidsen nu voor het eerst in de vorm van een tijdschrift uit. Met veel advertorials en Groupon-achtige acties. Dat moet het product ook wat persoonlijker maken.”