De Startersfabriek, een bedrijf dat vanuit Arnhem startende ondernemers begeleidt, wil 50.000 euro ophalen via crowdfunding. Medeoprichter Marten Lemstra vertelt hoe ze dit aanpakken en of de doelstelling wordt gehaald. Aflevering 1: Zonder crowd geen funding.

Crowdfunding spreekt tot de verbeelding bij veel startende ondernemers: je zet je kapitaalbehoefte online, stelt daar een aandelenpercentage of verwachte rente tegenover en het geld stroomt vanzelf binnen.

Maar slechts een klein percentage van alle crowdfundingacties is succesvol. De Startersfabriek is het avontuur aangegaan met het idee om er in praktijk achter te komen wat wel, of juist niet, werkt en waar je op moet letten.

Waarom Crowdfunding

Crowdfunding is een mogelijkheid om op een creatieve en eigen manier je funding rond te krijgen, zonder afhankelijk te zijn van banken en informal investors.

Daarnaast kun je er ambassadeurs voor je bedrijf mee winnen: 200 kleine investeerders zijn 200 mensen die enthousiast zijn over jouw product of dienst en daar met anderen over praten.

Crowdfunding kan dus meer opleveren dan alleen kapitaal. Als het bij je past en je het goed aanpakt natuurlijk.

De Startersfabriek

De Startersfabriek, gestart in 2011, wil ondernemen voor iedereen bereikbaar maken. Niet alleen voor techstarters en ondernemers in topsectoren, die momenteel overal terecht kunnen voor hulp, maar voor iedereen met een sterk en haalbaar bedrijfsconcept. Dus ook als je niet Mark Zuckerberg heet.

Zoveel mensen hebben namelijk geweldige ideeën, maar durven de stap naar het ondernemerschap niet te zetten. Want je geeft je baan niet zomaar op en je wilt de hypotheek wel kunnen blijven betalen. Waar begin je en hoe?

Drempel verlagen

Om de drempel te verlagen laten we ondernemers effectief samenwerken in een omgeving waar alle hulpmiddelen beschikbaar zijn. Er is een team van mentoren, kennis- en mediapartners, een werkplek en startkapitaal en zelfs voor starters betaalbaar personeel. Alles binnen handbereik en op maat beschikbaar.

Crowdfunding past dus beter bij De Startersfabriek dan een bancaire lening: in het bedrijfsconcept wordt ook uitgegaan van de kracht van de crowd.

Creëer je eigen crowd

Een succesvolle crowdfundingactie is voor het grootste deel, 50 tot 90 procent, afhankelijk van de inzet van je eigen netwerk. Je zult dus hard moeten werken om je eigen crowd te creëren. Hoe?

Door al je zakelijke, maar vooral ook persoonlijke contacten aan te spreken. Bellen, mailen, posten op social media, groepen uitnodigen op je kantoor: zoveel mogelijk mensen in aanraking laten komen met jouw briljante plan.

Door je propositie steeds te presenteren en van extra uitleg te voorzien kun je mensen enthousiast maken om te investeren. We zijn hiermee nog voordat het project online stond gestart. De eerste dag stond de teller dan ook al op ruim 10.000 euro!

Een belangrijke les was dat particulieren vaak niet begrijpen hoe investeren werkt en dat ook zij dat kunnen doen. Goede uitleg is dus essentieel.

Op dit moment hebben 14 mensen geïnvesteerd, samen goed voor 11.840 euro. De kop is er af, maar er is nog veel te doen voor we het einddoel van 50.000 euro hebben gehaald.

Crowdfunding in de praktijk

De komende weken kun je het crowdfundingavontuur van De Startersfabriek volgen en krijg je tips en inzichten die je bij een soortgelijk traject kunnen helpen: Waarom kies je voor een bepaald platform?

Hoe bepaal je de waarde van je bedrijf? Wat zijn juridische consequenties? Plus diverse marketingtips, ook vanuit andere bekende crowdfundingprojecten.

Kijk hier voor actuele stand en het inhoudelijke voorstel van De Startersfabriek